لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

در نتیجهٔ سیلاب‌های سه روز اخیر در افغانستان حداقل ۱۳ نفر جان داده اند


تصویر آرشیف: سیلاب در ولایت میدان وردک
تصویر آرشیف: سیلاب در ولایت میدان وردک

از شام پنجشنبه به اینسو شماری از ولایات افغانستان به شمول غزنی و میدان وردک شاهد بارندگی های شدید و سیلاب های ویرانگر بوده است.


در نتیجۀ سیلاب های اخیر در شماری از ولایات افغانستان ده ها تن کشته و تعدادی هم تا هنوز مفقودالاثر شده اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان می گوید که بیشترین بارندگی و سیلاب ها در بیش از ده ولایت افغانستان صورت گرفته و در هفت ولایت، خسارات جانی و هنگفت مالی وارد را کرده است.

مولوی شرف الدین مسلم معین این وزارت، به روز شنبه در یک پیام ارسالی به رادیو آزادی گفت: "باید بگویم که در اثر سیلاب های اخیر از شام پنجشنبه به اینسو، ۱۳ هموطن ما به شمول چهار زن و پنج کودک شهید شده اند و دو تن دیگر هم تا هنوز لاردک هستند"

به گفتۀ شرف الدین مسلم، در نتیجۀ این سیلاب ها صدها منزل مسکونی، سرک های اساسی و فرعی، صد ها راس مواشی، صدها جریب زمین زراعتی و باغ ها نیز تخریب شده است.

آقای مسلم ادعا کرده که راه های اساسی که در اثر سیلاب های مسدود شده بود، دوباره باز گشایی و کار روی باز گشایی سرک های فرعی ادامه دارد.

ولایت میدان وردک هم به روز شنبه شاهد سیلاب های شدید بود که در نتیجۀ آن سه تن کشته شدند.

باشنده گان مناطق سیلاب زده می گویند که به کمک های فوری نیاز دارند
باشنده گان مناطق سیلاب زده می گویند که به کمک های فوری نیاز دارند

صفی الله رائید سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت میدان وردک، به رادیو آزادی گفت:

"در ولسوالی جلریز در منطقۀ بوغه، سه تن از کوچی ها شهید شده اند. یک کودک، یک دختر پنج ساله و یک مرد کهنسال را آب برده است."

به گفتۀ رائید، در ولسوالی های سیدآباد و چک نیز ده ها منزل مسکونی در اثر سیلاب تخریب شده، صد ها جریب زمین را آب برده و سرک بین میدان شهر و بامیان نیز تخریب و به روی ترافیک مسدود شده است.

در روز های آینده نیز برخی از ولایات افغانستان شاهد بارنده گی ها و سرازیر شدن سیلاب ها خواهد بود

به روز شنبه ولایت غزنی هم صحنه ای سیلاب های شدید بود.

در اعلامیه ای قوماندانی امنیۀ طالبان در غزنی، گفته شده که روز جمعه در ۱۲ ولسوالی غزنی به شمول اندر، واغظ، قره باغ و ده یک در نتیجۀ سیلاب های شدید ده ها خانه مسکونی، باغ ها، مزارع و هزاران جریب زمین زراعتی آسیب دیده است.

از حدود دوماه به اینسو بارندگی و سیلاب های شدید، بطور وقفه ای در ولایت غزنی ادامه دارد.

مولوی شرف الدین مسلم معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان گفته، کمک هایی که توسط طالبان و موسسات خیریه با قربانیان سیلاب های اخیر شده کافی نیست و از سازمان ملل متحد خواسته تا در زمینۀ مساعدت با قربانیان رویداد های طبیعی اخیر در افغانستان، کمک کنند.

به گفتۀ شرف الدین مسلم، براساس پیشگویی اوضاع جوی، امروز نیز شماری از ولایت افغانستان شاهد بارندگی ها و سیلاب های شدید خواهد بود.

XS
SM
MD
LG