لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

گزارش: روزانه شماری از کودکان در افغانستان در اثر ابتلا به سوء تغذیه جان می‌بازند


آرشیف - یک کودک مصاب به سوء تغذیه در یکی از کلینک های صحی یونیسف در جبرالسراج.
آرشیف - یک کودک مصاب به سوء تغذیه در یکی از کلینک های صحی یونیسف در جبرالسراج.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز در گزارشی که دیروز (۱۷ اگست) در وب سایتش منتشر شده، گفته که هر روز شماری از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان تحت کنترل طالبان، جان‌های‌ شان را از دست می‌دهند.

با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ و عمیق تر شدن بحران اقتصادی در این کشور، دسترسی مادران و کودکان به مواد غذایی لازم دشوارتر شده است.

یک داکتر در شفاخانه اندراگاندی در کابل به خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز گفته که هر روز یک یا دو کودک در این شفاخانه به دلیل سوء تغذیه جان‌ های شان را از دست می‌دهند.

در گزارش سی‌‌بی‌‌اس نیوز، تخمین شده که ۹۰ درصد خانواده‌های افغان غذای کافی برای خوردن ندارند که این موضوع بیشتر کودکان را متاثر می‌سازد.


داکتر محمد وزیر حامد، رئیس اداره تغذیه وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، دیروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که نگرانی‌های بین‌المللی در مورد سوء تغذیه کودکان در افغانستان، چندان جدی نیست: "ما بهتر از هر کسی دیگر وضعیت را درک می‌توانیم که حالت سوء تغذیه در کدام سطح قرار دارد. ما در ساحه موجود هستیم، نمی‌دانم کدام ادارۀ بین‌المللی این گپ‌ها را می‌زند. ما در تعامل با ادارات بین‌المللی دخیل در تداوی سوء تغذیه هستیم. ما عملاً به چشم خود می‌بینیم که الحمدلله وضعیت تحت کنترل قرار دارد."

وزارت صحت عامۀ طالبان در آغاز سال جاری گفته بود که تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان که سن آنها کمتر از پنج سال است به ۳.۴ میلیون تن می‌رسد.

چندی پیش نیز ادارۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارشی گفته بود که بیش از یک میلیون کودک افغان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان در معرض خطر مرگ قرار دارند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG