لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

حکومت طالبان میخواهد به معتادان تداوی شده زمینه آموزش و کار را فراهم سازد


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد در یکی از مراکز تداوی در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد در یکی از مراکز تداوی در کابل

حکومت طالبان با تدوین مجدد یک طرح میخواهد معتادانی که مواد مخدر را ترک میکنند، آنان را آموزش داده و شامل کار سازد.


طرح "معتادان و آموزش های تخنیکی و حرفوی" بر بنیاد ماده های (۶۷) و (۷۱) قانون مبارزه با مواد مخدر و مسکرات مصوبه سال ۱۳۹۶ شمسی تدوین شده و به تازه گی کابینه حکومت طالبان آن را تایید کرده است.

بر بنیاد این طرح وزارت صحت عامه مکلف شده تا معتادان را به همکاری وزارت داخله جمعآوری و تداوی کند، وزارت های معارف، حج و اوقاف و امربالمعروف نهی عن المنکر به آنان سواد و مسایل دینی را آموزش دهند و در مرحله سوم نیز وزارت کار و امور اجتماعی در مراکز حرفوی به آنان حرفه را آموزش خواهد داد.

دکتور عنايت الله عادل رييس قوای بشری وزارت کار و امور اجتماعی به رادیو آزادی گفت، تا حال برای اجرای این طرح منابع داخلی در نظر گرفته شده و هیچ کشوری آماده همکاری نشده است.

" برای معتادان در نظر گرفته شده تا آنان تداوی شوند، به آنان آموزش دینی و مذهبی داده شود، و در کنار آن برای شان زمینه کار فراهم شود تا آنان شامل کار شوند و پس از تداوی دوباره معتاد نشوند. تا حال هیچ نهاد و کشور کمک کننده وجود ندارد که با آنان کمک کنند تا برای آنان زمینه کار فراهم شود."

همین اکنون تعداد کمی از مراکز تداوی معتادان وجود دارد٬ اما بسیاری از این مراکز امکانات لازم را برای تداوی معتاد ندارند
همین اکنون تعداد کمی از مراکز تداوی معتادان وجود دارد٬ اما بسیاری از این مراکز امکانات لازم را برای تداوی معتاد ندارند

کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر در زمان حکومت قبلی بر بنیاد قانون مصوبه سال ۱۳۹۶ شمسی ساخته شد و (۲۵) نهاد دولتی در آن عضویت داشتند، اما حال که حکومت طالبان تعدادی از اداره ها و کمیسیون ها را لغو کرده است، سرنوشت این کمیسیون تا حال معلوم نیست.

بر بنیاد همین قانون در سال ۱۳۹۷ شمسی یک مرکز بزرگ آموزشهای حرفوی برای معتادان بنام "امید" در پلچرخی کابل ساخته شد، اما حال فعالیت های این مرکز با مشکلات جدی روبرو است.

متخصصان تداوی معتادان فراهم کردن زمینه کار برای معتادان را یکی از مراحل تداوی اعتیاد میدانند، اما تاکید میکنند که نخست باید فرد معتاد با به کارگیری روشهای معیاری تداوی کاملاً صحت یاب شود و سپس شامل دوره آموزشی و کار شود.

حاجی نصیب که تجربه چند ساله در بخش تداوی معتادان دارد، به این باور است، معتادی که با زور به ترک مواد مخدر وادار شود و کاملاً صحتمند نشود، نمیتواند حرفه را بیاموزد و توان فزیکی کار را نیز نخواهد داشت.

مراکز آموزش حرفه برای معتادان از جمله مرکز آموزشی « امید » در منطقه پلچرخی کابل با مشکلات جدی رو برو اند

" فراهم کردن زمینه کسب و کار برای معتادان پس از تداوی خیلی مهم است، چون وقتی آنان سرگرم کار شوند، به اعتیاد توجه نمیکنند. اگر معتادان با زور جمعآوری شوند، قسمی که حال هم از زیر پُل ها و محلات با زور جمعآوری و به مراکز انداخته میشوند یا تداوی و یاهم ترسانده میشوند، چنین کاری نتیجه خوبی ندارد."

تاکید بر تداوی معیاری معتادان و آماده ساختن ذهن آنان به کسب و کار در حال است که در یک سال گذشته حکومت طالبان هزاران معتاد را پس از جمعآوری به زندان انداختند و با زور به ترک اعتیاد وادار شان ساخت.

تعدادی از این معتادان و اعضای خانواده آنان در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که پس از بیرون شدن از زندان آنان دوباره به مواد مخدر رو آورده اند.

XS
SM
MD
LG