لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

امریکا: شرایط بد اقتصادی سبب میشود تا افغانها بیشتر در کار مواد مخدر دخیل شوند


تعدادی از افراد که در یک مزرعه کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان مصروف جمعآوری حاصلا کوکنار هستند
تعدادی از افراد که در یک مزرعه کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان مصروف جمعآوری حاصلا کوکنار هستند

ایالات متحده امریکا هُشدار میدهد که وضعیت بد اقتصادی در افغانستان سبب دخیل شدن افراد بیشتر در کاروبار مواد مخدر خواهد شد.

در گزارش وزارت خارجه امریکا در رابطه به وضعیت قاچاق انسان در جهان، افغانستان از جمله کشورهای خوانده شده که قادر به مبارزه با پدیده قاچاق انسان٬ نیست.

در این گزارش فعالیت گروهای قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر بیشتر به هم مرتبط خوانده شده و در بخشی از آن آمده است که شرایط بد اقتصادی در افغانستان سبب شده تا مردم بیشتر در کاروبار مواد مخدر دخیل شوند.

در گزارش وزارت خارجه امریکا آمده است :

" تعداد زیاد افغانها در خطر دخیل شدن در قاچاق مواد مخدر و کار در مزارع کوکنار قرار دارند. زیرا در سالهای اخیر سازمانهای غیر دولتی گزارش داده اند که از اطفال برای کار در مزارع کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر استفاده شده است. "

بررسی های سازمان ملل متحد نشان داده که اکثریت کارگران در مزارع کوکنار در افغانستان را جوانان و نوجوانانی تشکیل میدهند که به دلیل بیکاری و ناخواسته به این کار وادار شده اند.

یافته های این سازمان نشان میدهد که تعداد زیادی از این نوجوانان بدون آگاهی خانواده های شان و به گونه پنهانی توسط گروه های مافیایی در فصل های مختلف به نقاط مختلف افغانستان برده میشوند و از آنان در جمع آوری شیره تریاک استفاده صورت میگیرد.

در گزارش سازمان ملل گفته شده است که از اطفال و نوجوانان برای جمعآوری حاصلات کوکنار استفاده میشود
در گزارش سازمان ملل گفته شده است که از اطفال و نوجوانان برای جمعآوری حاصلات کوکنار استفاده میشود

کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در حال حاضر در بیرون از این کشور فعالیت دارد، نگران استفاده گروه های قاچاق انسان و مواد مخدر از مجبوریت جوانان و نوجوانان است.

نعیم نظری رییس این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که بیکاری و فقر اقتصادی سبب شده تا جوانان بیشتر تن به مهاجرت دهند و گروههای قاچاق از این مجبوریت آنان سوء استفاده میکنند و به وسیله آنان مواد مخدر را قاچاق میکنند.

" میزان فقر به اندازه بلند است که حتی فروش کودکان در افغانستان وجود دارد. متاسفانه در چنین شرایط نا هنجار، گروه های تبهکار میتوانند از اقشار مختلف جامعه استفاده سوء کنند، از جمله میتوانند از جوانان و کودکان برای قاچاق مواد مخدر بهره ببرند."

گزارش وزارت خارجه امریکا در رابطه افزایش قاچاق انسان و سوء استفاده گروه های قاچاق مواد مخدر از آنان در حال است که اکثریت معتادان مواد مخدر که در برنامه کاروان زهر رادیو آزادی با آنان صحبت شده، گفته اند که هنگام مهاجرت به کشورهای همسایه و توسط گروه های مشخص به مواد مخدر معتاد شده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG