لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

برای بیشتر از ۸ ملیون نفر در افغانستان در یک سال گذشته تذکره الکترونیک توزیع شده است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

مقام‌های ادارهٔ احصایهٔ ملی حکومت طالبان می‌گویند، در یک سال گذشته به بیش از ۸ میلیون نفر تذکرهٔ الکترونیکی توزیع کرده‌اند.

محمد صابر استانکزی، معاون ثبت احوال نفوس این اداره در نشست گزارش‌دهی سالانۀ این اداره درعین حال گفته که آنان در یک سال گذشته توانسته اند یک میلیارد و ۶۰ میلیون افغانی عاید به دست آوردند.

اما برخی از متقاضیان تذکرهٔ الکترونیکی از سریع نبودن روند این پروسه شکایت دارند و می‌گویند، برای گرفتن شناسنامه مجبور هستند که ماه‌ها منتظر بمانند.

یکی از باشنده های که نمی خواهد نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید دونیم ماه پیش او و خانواده‌اش بایومتریک شده‌اند، اما تذکره برقی برای شان داده نشده است٬ زیرا به گفته وی٬ شناخت و واسطه ندارد:

"زمانی که ما مشکل خود را با آن‌ها ( مقام‌های ادارهٔ مربوطه) شریک می‌کنیم که چرا تذکره های مردم عام زود نمی‌آيد، آن‌ها می‌گویند بیشتر از 600 هزار نفر برای تذکره های الکترونیک ثبت کرده اند که بیشتر شان VIP هستند، کسانی که پس از من بایومتریک شدند برای آن‌ها تذکره الکترونیکی داده شده، نمی‌دانم چرا ما برای گرفتن این هویت ملی و حق مالکیت با مشکل مواجه هستیم."

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

یک باشندهٔ ولایت ننگرهار می‌گوید، مادرش بیمار است و نیاز دارد که برای تداوی او را پاکستان ببرد، اما پس از انتظار زیاد هنوز هم نتوانسته که تذکره و پاسپورت بگیرد.

"منتظر تذکره هستم، از همه کار ماندیم، مادرم بیمار است و باید به پاکستان ببرم، باید این تذکره را بگیرم تا بالاخره از یک طریقی پاسپورت هم به دست بیاورم."

مردم در حالی مشکلات‌شان را به رادیو آزادی مطرح کردند که ادارهٔ ملی احصایه تحت حاکمیت طالبان می‌گوید، طی یک سال به ۸،۲ میلیون تن تذکره الکترونیکی توزیع کرده‌اند.

نبود کارت های مخصوص و مشکلات تخنیکی باعث کُندی روند توزیع تذکره های الکترونیک شده است

محمد صابر ستانکزی، معاون ثبت و احوال نفوس این اداره هنگام شریک ساختن دست‌آرود‌های یک ساله‌شان به خبرنگاران گفت، در این مدت تنها نام نویسی ۱۷۷ هزار نفر از طریق تیم‌های سیارشان انجام شده است که پس از بایومتریک برایشان تذکره توزیع شد.

"به دو میلیون و ۱۷۷ هزار نفر از طریق تیم‌های سیار تذکرهٔ الکترونیکی توزیع می‌شد که با آمدن امارت اسلامی در سطح کشور به ۸،۲ میلیون نفر پس از سپری کردن مراحل اصلی، تذکره توزیع شده است."

اما مقام‌های این اداره می‌پذیرند که اخیراً روند توزیع تذکره های الکترونیکی کند شده است.

به گفتهٔ آن‌ها، در حال حاضر ماشین و پرنتر‌های تذکره های الکترونیکی با مشکلات تخنیکی مواجه است که باید بیرون از کشور ترمیم شود.

با این حال آن‌ها افزودند که با کمبود کارت‌های تذکرهٔ الکترونیکی مواجه هستند و قرار است روز شنبه اولین محمولهٔ‌ آن برسد.

روند توزیع و اخذ تذکره الکترونیکی در زمان حکومت جمهوری پیشین آغاز شد که داشتن آن به عنوان سند ملی برای هر افغان لازمی شد.

XS
SM
MD
LG