لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

ملل متحد: محروم کردن دختران از حق آموزش نقض حقوق بشر است


شماری از دختران دوره ابتدائیه در حال رفتن به مکتب در ولایت هرات
شماری از دختران دوره ابتدائیه در حال رفتن به مکتب در ولایت هرات

سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران، سطح خشونت‌ها در برابر زنان و دختران را افزایش می‌دهد و محروم شدن زنان از کار در دراز مدت گرسنگی را افزایش خواهد داد.

این سازمان در یک توییت تازۀ خود نوشته است، محروم کردن دختران از حق آموزش نقض حقوق بشر است و زنان و دختران را در جامعه به انزوا می‌کشد.

در عین حال دیبورا لاینز، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین سازمان ملل متحد برای افغانستان که اخیراً دورۀ کارش در افغانستان به پایان رسیده، در صحبت با بخش مطبوعات این سازمان طالبان را به نقض تعهدشان در برابر حقوق زنان متهم ‌کرد.

خانم لاینز گفت: "این شخصاً برای من یک تراژیدی بسیار بزرگ است، زیرا در اوایل ما از طالبان شنیده بودیم که آن‌ها به حقوق زنان احترام خواهند داشت، آن‌ها دختران را اجازه خواهند داد تا به مکتب بروند، حتی آن‌ها برای زنان اجازهٔ کار در ادارات عامه را خواهند داد، اما با گذشت زمان شما دیدید که این تعهد‌ها تنها در حد یک حرف بود."

دیبرا لاینز نماینده سابق خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز نماینده سابق خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

خانم لاینز عدم تشکیل یک حکومت گسترده شامل زنان را نگران کننده می‌داند و تأکید می‌کند که سلب حق آموزش دختران و تشکیل نشدن یک حکومت گسترده شامل همه افغان‌ها، افغانستان را در انزوای بین المللی قرار می‌دهد.

این دیپلومات بلندپایهٔ سابق سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، در حال حاضر بنا بر برخی تصمیم‌ها طالبان در مورد حجاب و دیگر مسایل، داکتران، وکلای مدافع و سارنوالان زن بی‌کار شده و خانه نشین اند.

سیمین: پس از باز ماندن از مکتب، بار دوش بر شانه‌های خانواده‌ام شده‌ام

این در حالی است که دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم نیز نگران آیندهٔ‌ شان هستند، و در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند، تاخیر در بازگشایی مکتب‌ها نشان می‌دهد که طالبان با حق آموزش آن‌ها برخورد سیاسی می‌کنند.

یکی از این دختران دانش‌آموز به رادیو آزادی گفت، احساس می‌کند که با باز ماندن از مکتب در آینده بار دوشی بر خانواده‌اش خواهد بود: "نام من سیمین است، برنامهٔ‌ من این بود که پس از فارغ شدن از مکتب داکتر شوم و برای وطن و مردم خود خدمت کنم، اما پس از باز ماندن از مکتب، بار دوش بر شانه‌های خانواده‌ام شده‌ام، زیرا من نمی‌توانم برای رفع نیازمندی‌های اقتصادی با خانواده‌ام کمک کنم."

رادیو آزادی خواست در پیوند به سرنوشت مکتب دختران بالاتر از صنف ششم و نگرانی‌های سازمان ملل متحد موقف تازهٔ حکومت طالبان را داشته باشد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه و عزیز احمد ریان سخنگوی وزارت معارف‌شان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

با حاکمیت طالبان بر افغانستان مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بسته شده است.

هرچند این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان به همراه داشت، اما حکومت طالبان تا کنون برای بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم هیچ اقدامی انجام نداده‌ است.

XS
SM
MD
LG