لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

یک کتابخانه زیر نام "زن" در غرب شهر کابل گشایش یافت


کتابخانه زیر نام "زن" به ابتکار جنبش خودجوش زنان معترض در غرب شهر کابل گشایش یافت.
کتابخانه زیر نام "زن" به ابتکار جنبش خودجوش زنان معترض در غرب شهر کابل گشایش یافت.

کتابخانه‌یی زیر نام "زن" با بیش از دو هزار جلد کتاب به روز چهارشنبه در منطقۀ پل سرخ کابل گشایش یافت.

این کتابخانه به ابتکار جنبش خود جوش زنان معترض افغانستان گشایش یافته و زنان و دختران می‌توانند از کتاب‌های موجود در این کتابخانه به گونه رایگان استفاده کنند.

ژولیا: هدف ما از ایجاد کتابخانه این است که به طالبان بفهمانیم که زنان را از جامعه حذف کرده نمی‌توانند

ژولیا پارسی، مسئول جنبش خود جوش زنان معترض افغانستان در مورد هدف گشایش این کتاب خانه به رادیوآزادی گفت: "ما این‌جا دو هدف داریم نخست برای دخترانی که از مکتب باز مانده و زنانی که قبلاً فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی داشتند و حالا همه به‌ رویشان بسته است. این کتابخانه را ایجاد کردیم، هدف دوم ما این است که ما به طالبان بفهمانیم که هیچگاه زن را از اجتماع حذف کرده نمی‌توانند."

بانو پارسی گفت که آنان پیش از این کارزار جمع آوری کتاب را راه اندازی کرده بودند که کتاب‌های موجود در این کتابخانه از سوی برخی زنان و مردان در دسترس آنان قرار داده شد.

به گفته مسئولان جنبش خود جوش زنان معترض افغانستان، کتاب‌های موجود در کتابخانۀ "زن "شامل عناوین مختلف شعر، رمان، کتاب‌های اسلامی، سیاسی و حقوقی می‌باشد.

گشایش این کتاب خانه در شهر کابل مورد استقبال شماری از دختران که از آموزش محروم شده اند، قرار گرفته است.

فریبا دانش آموزی که پس از آمدن طالبان از رفتن به مکتب باز مانده به رادیو آزادی در مورد گشایش این کتابخانه گفت: "من بسیار متاثرام از این که مکتب بروی ما مسدود شده است اما این اقدام بسیار خوب است حداقل کمک می‌کند که با رفتن به چنین کتابخانه‌ها سطح دانش خود را بلند ببریم."

معصومه دانش آموز دیگر که او هم پس از بازگشت طالبان به قدرت دروازه مکتب به رویش بسته شده در مورد گشایش این کتابخانه گفت: "امیدوارم این چنین فعالیت‌ها بیشتر شود و در هر گوشه کشور کتابخانه‌های این چنینی باز شود تا دختران و زنان از آن استفاده کنند."

شماری از دانش آموزان بالاتر از صنف ششم که بیش از یکسال می‌شود که از رفتن به مکتب باز مانده اند گشایش این کتابخانه را فرصت خوب برای مطالعه و بلند بردن سطح آگاهی شان می‌خوانند
شماری از دانش آموزان بالاتر از صنف ششم که بیش از یکسال می‌شود که از رفتن به مکتب باز مانده اند گشایش این کتابخانه را فرصت خوب برای مطالعه و بلند بردن سطح آگاهی شان می‌خوانند

هر چند این کتابخانه ویژۀ زنان و دختران است، اما مسئولان این کتابخانه می‌گویند که برای مردان هم ممانعتی وجود ندارد.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان و بسته شدن دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، شماری از فعالان مدنی تلاش کردند تا از راه‌های مختلف زمینۀ آموزش و مطالعه را به دختران و زنان محروم مانده از آموزش فراهم کنند.

به گونه مثال، در ماه ثور سال جاری یک نهاد رضا کار به نام (راه قلم) مکتب و کتابخانۀ سیار را مجهز با مواد آموزشی در ولایت کندهار ایجاد کرد.

پیش از آن بانوی به نام فرشته کریم فعالیت کتابخانۀ سیار چهارمغز را پس از تحولات سیاسی اخیر در ماه قوس سال گذشته از سر گرفت.

این کتابخانه در سال ۲۰۱۸ در یک بس شهری در کابل ایجاد شده و حدود ۶۰ درصد کارکنان آن زنان هستند.

XS
SM
MD
LG