لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله انتحاری در مسجد گازرگاه هرات را محکوم کرد


آرشیف
آرشیف

پس از حملۀ انتحاری روز جمعه در هرات، شورای امنیت سازمان ملل متحد بر مبارزۀ یکسان همه کشورها با تروریسم تاکید می‌کند.

این حملۀ انتحاری در جریان نماز جمعه در مسجد گازرگاه هرات رخ داد. هدف اصلی این حمله مولوی مجیب رحمان انصاری، هوادار طالبان بود، اما حدود ۲۰ نمازگزار دیگر از جمله یکی از برادران مولوی انصاری نیز کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیۀ خود این رویداد را ادامۀ حملات به مساجد، اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان خوانده و به گفته این شورا، مسئولیت آنرا شاخۀ خراسان گروه داعش پذیرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده و افزوده، هر شکلی از تروریسم بدون توجه به انگیزۀ آن که توسط چه کسی انجام شده، جرم است و قابل توجیه نیست.

در بیانیۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد از قول کشورهای عضو این شورا گفته شده است، آنها بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه و سایر قوانین، متعهد به مبارزۀ همه کشورها با تهدیدات علیه امنیت و صلح جهانی هستند و بر ضرورت آن تاکید می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار بازداشت و محاکمۀ عاملان چنین حملات شده است.

با آنکه هیچ کس مسئولیت حملۀ انتحاری به مولوی انصاری را نپذیرفته است، اما طالبان آنرا کار داعش خوانده و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای که شامگاه جمعه منتشر شده، نوشته است که آنها مولوی انصاری را از وقوع این حمله خبر کرده بودند.

در این اعلامیه آمده است: "تا زمانی که خود علما در این زمینه احتیاط لازم را انجام ندهند، جلوگیری از چنین حملاتی مشکل است."

مولوی مجیب الرحمن انصاری از منتقدان شدید نظام جمهوری پیشین بود.

وی پیش از آن در سخنرانی خود در نشستی که به نام علمای دین در کابل برگزار شده بود، گفته بود که مخالفان رژیم کنونی طالبان باید سر بریده شوند.

این سخنان او با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند با حملات مرگباری گروه داعش روبه‌رو بوده اند. در این حملات به شمول مقامات طالبان، علمای دین و غیرنظامیان نیز کشته شده اند.

با تمام این‌ها، حکومت طالبان ادعا می‌کند که گروه داعش را شکست داده، اما این ادعا به شدت مورد پرسش قرار گرفته است.

گروه داعش ساحاتی را که طالبان امنیت آنجاها جدی گرفته بودند، هدف قرار داده است. به گونۀ مثال تالار لویه جرگه را که نشستی زیر نام نشست بزرگ علمای دین از سوی طالبان برگزار شده بود.

به همین ترتیب یکی از مهمترین علمای دینی طالبان به نام مولوی رحیم الله حقانی که تدابیر امنیتی‌اش بسیار شدید بود، در یک حملۀ انتحاری توسط گروه داعش کشته شد.

حملات انتحاری یکی از روش‌های مبارزۀ طالبان در زمان نظام جمهوری بود که حکومت آن زمان را به چالش می‌کشید، اما رژیم کنونی طالبان نیز با جنگ تاکتیکی مشابهی از سوی گروه داعش مواجه است که تا کنون طالبان در جلوگیری از آن ناکام بوده اند.

XS
SM
MD
LG