لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

صرافی های که معاملات اسعار دیجیتال در هرات انجام می‌دادند٬ مسدود گردید


صرافان در بازار تبادله اسعار هرات
صرافان در بازار تبادله اسعار هرات

پس از حرام اعلام شدن معاملات اسعار یا ارزهای دیجیتال از سوی طالبان در هرات، افراد این گروه شانزده صرافی مبادله این ارزها را مسدود و شماری از صرافان را بازداشت کرده اند.

اتحادیه صرافان هرات می گوید که بر بنیاد مکتوب اداره محلی طالبان که حدود دوماه قبل به آنان رسیده ، تبادله ارزدیجیتال در بازار صرافی غیرقانونی اعلام شده و هیچ کسی اجازه فعالیت در این زمینه را ندارد.

مقام های امنیتی طالبان در هرات هشدار می دهند که با صرافان و افرادی که در معاملات ارزهای دیجیتال دست دارند جدی برخورد می کنند.

در گوشه مزدحم بازار صرافی هرات چندین دکان که معاملات ارزهای دیجیتالی را انجام می دادند ، از سوی طالبان مسدود شده است.

مدیرمبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه طالبان درهرات این موضوع را تائید می کند.

یکی از صرافی های که به دلیل اجرای معاملات اسعار دیجیتلی مسدود شده است
یکی از صرافی های که به دلیل اجرای معاملات اسعار دیجیتلی مسدود شده است

ارز دیجیتال پول فزیکی نیست و همانند کریدیت به گونه آنلاین مبادله می شود.

این ارز در جهان به پیمانه وسیع مبادله می شود و در سال های اخیر در افغانستان نیز رونق یافته است.

اما اقدام تازه طالبان خبر بد برای معاملات ارزدیجیتال پنداشته می شود.

غلام محمد سهرابی رییس اتحادیه صرافان هرات می گوید که حدود دوماه قبل مکتوبی را ازسوی مقام های امنیتی طالبان درهرات دریافت کرده اند که معاملات ارزهای دیجیتالی را حرام اعلام کرده و به صرافان هشدار داده شده که پس از این نباید در این زمینه فعالیت کنند.

" مکتوبی از امارت اسلامی به ما مواصلت ورزید که آن را به صرافان ابلاغ کردم و گفتم که استفاده از ارز دیجیتال بند است. در اوایل این معاملات صورت می گرفت اما نهادینه نشد چون مردم در باره آن آشنایی کامل ندارند. تعدادی دست به معاملات ارز دیجیتال می زدند که هیات امارت اسلامی آمد و پانزده- شانزده دکان را مسدود کرد و همان افراد و اشخاص را به ارگان های عدلی و قضایی بردند."

طالبان با ارسال مکتوب رسمی از صرافان خواسته اند تا از معاملات اسعار دیجیتال اجتناب ورزند

مقام های امنیتی طالبان در هرات می گویند که به دستور دافغانستان بانک واداره محلی هرات اقدام به مسدود ساختن دکان های ارز دیجیتال کرده اند.

به گفته سید شاه سادات مدیر مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امینه طالبان در هرات، در ماه های اخیر بیشتر از صد شکایت بابت کلاه برداری صرافی های ارز دیجیتال در این اداره ثبت شده است.

"اکثر صرافانی که این معاملات را انجام می دادند گرفتار شدند و دکان های شان مسدود شد.. به قوماندانی امنیه زیاد عرایض می آمد از دست همین افرادی که معاملات ارز دیجیتال می کردند و افراد را جلب و جذب می کردند و به علت فریبکاری مردم را با مشکلات سختی مواجه ساخته بودند."

خراسان مارکیت در ولایت هرات بیشترین معاملات تجارتی اسعار و تبادله پول را انجام میدهد
خراسان مارکیت در ولایت هرات بیشترین معاملات تجارتی اسعار و تبادله پول را انجام میدهد

اما جلوگیری از معاملات ارز دیجیتال که در سال های اخیر در افغانستان رونق یافته است، به زیان اقتصاد کشور گفته می شود.

احمد ویس قیومی مسئول پیشین شرکت ارز دیجیتالی مایکرو فایننس در شهر هرات که قبلا ارز دیجیتال معامله می کرد به رادیو آزادی گفت که، به علت فرسودگی بانکنوت های افغانی، ارزدیجیتال جایگزین مناسب این بانکنوت ها است.

به گفته او، اگر استفاده از ارز دیجیتال در افغانستان قانونی شود، اقتصاد فلج کشور را جان تازه خواهد داد.

" ارز دیجیتال در جهان امروزی در تمام معاملات گپ اول را می زند و یکی از بزرگ ترین سهولت های بشریت در معاملات امروز می باشد. به خاطر این که سرعت بسیار بالایی دارد و تبادله جنس با پول و در سطح جهان معاملات تجارتی را بسیار تسریع می بخشد."

برخی از فعالان جامعه مدنی در هرات در واکنش به ممنوع شدن استفاده از ارز دیجیتال از سوی طالبان، این اقدام را بیجا و عجولانه می دانند.

عبدالهادی قانع یک تن از این فعالان جامعه مدنی درهرات است. او در این باره می گوید:

"ما در یک بحران اقتصادی قرار داریم و هر گونه عوایدی که به دست میاید می تواند یک گوشه از مشکلات مردم را رفع بسازد."

او به این باور است که اقدامات عجولانه می تواند که ضربه سختی به بازار اقتصادی وارد کند، بازاری که پس از بازگشت طالبان به قدرت در بیش از یک سال گذشته سخت دچار آشفتگی شده عمدتا به علت تعلیق و توقف فعالیت نهادهای بزرگ مثل بانک جهانی با افغانستان.

XS
SM
MD
LG