لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

نشریه دیپلومات: اخراج افغان‌های پناهنده از تاجکستان نگران کننده است


برخی از نشریه های بین المللی
برخی از نشریه های بین المللی

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود در مورد وضیعت پناهجویان افغان در آسیای میانه مطلبی را نشر کرده است.


نویسنده مطلب می گوید بعد از سقوط حکومت تحت حمایت غرب در افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره طالبان٬ پناهجویان افغان در کشورهای همجوار آسیای میانه در بلا تکلیفی بسر میبرند.

نشریه به نگرانی های کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین که در ۲۵ اگست ابراز شد اشاره می کند که گفته بود از سرنوشت مهاجرین افغان مخصوصا بازداشت و بیرون کرده شدن یک تعداد آنها از تاجکستان نگرانی عمیق دارد.

نشریه دیپلومات می افزاید ، کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین یو ان اچ سی آر بطور مشخص به رد مرز شدن اجباری ۵ تن از افغانهای اشاره میکند که در بین آنها یک مادر و سه کودکش هم شامل میباشند و با وجود دخالت این کمیشنری که خواست این افراد از تاجکستان اخراج نشوند، مقامات تاجکستان آنها را از راه منطقه «پنج پائین» به افغانستان انتقال دادند.

نشریه به گزارش بخش تاجکی رادیو آزادی اشاره میکند که در آن در مورد رد مرز اجباری یک گروه دیگر افغانها از تاجکستان معلومات داده بود.

یک تعداد افغانهای دیگر هم از تاجکستان در پیام های خود به رادیو آزادی گفته اند که آنها به تهدید اخراج اجباری از تاجکستان به افغانستان رو به رو میباشند.

یک تعداد این افغانها در پیام های ارسالی به رادیو آزای گفته اند که این اقدام تاجکستان می تواند حیات آنعده افغانهای را به خطر رو به رو نماید که بعد از بقدرت رسیدن طالبان برای نجات خود افغانستان را ترک کرده و به این کشور پناه بردند.

روزنامه ایفنننگ استندرد

  • روزنامه ایفنننگ استندرد چاپ بریتانیا هم سرگذشت یک پناهجوی افغان را نقل کرده است . این شخص عبیدالله ۱۱ ساله میباشد که سال گذشته در جریان هرج و مرج و انفجار در میدان هوائی کابل از خانواده خود جدا شد. روزنامه می نویسد عبیدالله که تقریبا یک سال دور از خانواده خود با تنهائی و در غم و اندوه و ترس در شهر ستراسبورگ فرانسه بسر برد، بالاخره در بریتانیا با برادران دیگر خود یکجا شد.


ایفننگ استندرد یک تصویر عبیدالله ۱۱ ساله را نشر کرده که با دو برادر دیگر خود دیده میشود و در زیر این تصویر نوشته است که پناهجوی کوچک افغان کمی خسته شده است اما اکنون خوشحال است که با خانواده خود یکجا میباشد.

XS
SM
MD
LG