لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

کمیشنری عالی سازمان ملل از تاجکستان خواست مهاجرین افغان را اخراج نکند


تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان در تاجکستان
تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان در تاجکستان

بر اساس گزارش های که به بخش تاجکی رادیو آزادی مواصلت کرده است٬ تاجکستان از تاریخ ۱۹ اگست به این طرف حداقل ۹ تن از افغانها را از طریق مرز به افغانستان اخراج کرده است.


گفته شده است٬ در میان اخراج شده ها کسانی نیز بودند که اسناد مهاجرت و پاسپورت نیز دراختیار داشتند.

پس از نشر این گزارشها٬ کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین نگرانی عمیق خود را در زمینه ابراز کرده است.
این اداره با انتشار اعلامیه یی گفته است که تاجکستان با اخراج مهاجرین افغانستان٬ قوانین بین المللی مهاجرت را نا دیده گرفته و زنده گی پناهجویان افغان را با خطر رو به می سازد.

الیزابت تان٬ مسوول بخش مصئونیت بین المللی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده گان٬ گفته است که تاجکستان بایستی روند اخراج پناهجویان افغان را متوقف بسازد.


خانم الیزابت افزود که چندین مرتبه در صحبت با مقامات تاجکستان از آن کشور خواسته است تا برای افغانهای که زنده گی شان با خطر رو به روست پناهنده گی بدهد.


یکی از زنان افغان که به تازه گی به تاجکستان به عنوان پناهنده رفته است٬‌ از طریق یک وتس آپ گروپ که در آن عمدتا پناهجویان افغان شامل اند و پیام هایی را تبادله می کنند٬ به سایر افغانهای که در تاجکستان هستند هشدار داده است که در ساحات نزدیک به شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان نزدیک نشوند تا با خطر اخراج جبری مواجه نگردند.

گزارش ها حاکیست که نیروهای سرحدی تاجکستان تعدادی از افغانها را از طریق مرز به افغانستان اخراج کرده اند
گزارش ها حاکیست که نیروهای سرحدی تاجکستان تعدادی از افغانها را از طریق مرز به افغانستان اخراج کرده اند

وی ادعا کرده است که شوهرش توسط پولیس تاجکستان به طور اجباری به افغانستان فرستاده شده و خودش حالا با دو طفل خود تنها زنده گی می کند.

« برای ما گفتند که شما را به دوشنبه می بریم و آنجا در دفتر صحبت کنید٬ اما ما را مستقیم به سرحد بردند٬ هر جای که هستید خود را مخفی کنید٬ حتی به کار هم نروید و درشهر دوشنبه نگردید٬ امروز ما به سرحد رفته بودیم. دو تن از افغانها را رد مرز کردند. یکی از آنان تاریخ پرواز نیز داشت و دیگری کارت سرخ ملل متحد داشت٬ اما افراد پولیس برای وی بهانه تراشی می کردند»

مقامات تاجکستان: ۳۲ تن از افغانهای که قوانین این کشور را نقض کرده اند٬ جریمه شده اند

بر اساس گزارش ها٬ تعداد زیادی از افغانهای پناهنده که در تاجکستان زنده گی می کنند هشدار های در مورد اخراج اجباری دریافت کرده اند و آنان این هشدار ها را از طریق واتس آپ به همدیگر ارسال می کنند.


کمیته ملی اداره امنیت ملی تاجکستان به سوالات رادیو آزادی در مورد اخراج اجباری افغانها پاسخ نداد. اما دفتر مطبوعاتی وزارت داخله تاجکستان به رادیو آزادی گفت که بر اساس معلومات آنان ۳۲ تن از افغانهایی که به خاطر نداشتن اسناد اقامت٬ قوانین این کشور را نقض کرده بودند٬ جریمه شده اند.

وزارت داخله تاجکستان در مورد اخراج اجباری افغانها تبصره یی نکرده است.
از ماه اگست سال گذشته میلادی که طالبان درافغانستان قدرت را به دست گرفته اند٬ حدود هشت هزار افغان به تاجکستان رفته اند.


XS
SM
MD
LG