لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

ادعا شده است که طالبان گوش یک پولیس ترافیک را بریده و به جوانان هزاره توهین کرده اند


تصویر آرشیف : افراد طالبان
تصویر آرشیف : افراد طالبان

در دو ویدیوی نشر شده در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌شود که شماری از طالبان گوش یک پولیس ترافیک را بریده و در ویدیو دیگر به سه پسر هزاره و یک دختر توهین می‌کنند.

در ویدیو ۴۱ ثانیه‌یی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که گوش یک جوان که یونیفورم ترافیک بر تن دارد بریده شده، ادعا می‌شود که چهار طالب جنگجو گوش این شخص را به دلیل توقف موتر شان٬ در محضر عام بریده اند.

در این ویدیو انبوهی از مردم، چند طالب مسلح و جوان ترافیک درحالی که یخن‌قاق سفید غرق در خون به تن دارد٬ دیده می‌شوند.

نشر کننده‌های این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی نوشته اند، این رویداد پس از چاشت روز جمعه، ۱۸ ماه سنبله در شهر ایبک ولایت سمنگان اتفاق افتاده است.

گفته شده است که طالبان گوش پولیس ترافیک را در ولایت سمنگان بریده اند

همچنین در یک ویدیوی ۳۰ ثانیه‌یی دیگری که در صفحات اجتماعی بسیار دست دیده می شود که طالبان جوانان هزاره را بازداشت کرده اند.

با وجود که مکان و زمان این ویدیو مشخص نیست، اما دیده میشود که در یک رنجر جنگجویان طالب چهار جوان هزاره که سه تن آنان پسر و یک تن دیگر شان دختر است٬ نیز حضور دارند. فرد گیرندهٔ ویدیو ادعا می‌کند که این جوانان بخاطر دستگیر شده اند که به «میله» رفته بودند، اما مشخص نیست به کدام جرم دستگیر شده اند.

طالبان در بسیاری از موارد به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند
طالبان در بسیاری از موارد به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم هستند

کاربران شبکه‌های اجتماعی که این ویدیو را دیده اند، این عمل طالبان را محاکمهٔ صحرایی می‌خوانند و می‌نویسند که طالبان این چهار تن را به دلیل این‌که با هم نشسته بودند٬ دستگیر و به آنان توهین کرده اند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا دیدگاه وزارت داخله حکومت طالبان را در مورد ویدیو‌های نشر شده و ادعا‌های صورت گرفته داشته باشد، اما عبدالنافع تکور پس از ساعت‌ها انتظار به پرسش‌های رادیو پاسخ نداد.

اما شماری از مدافعان حقوق بشر می‌گویند که چنین عملکرد هایی نقض حقوق بشر را در افغانستان نشان می‌دهد.

ماهر مومند، عضو هیئت رهبری سازمان دیده‌بان بین المللی حقوق بشر به رادیو آزادی گفت به اساس ماده سوم و پنجم اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر٬ تمام انسان‌ها حق استقلالیت فردی دارند و هیچ کس حق ندارد که به عزت دیگران توهین کند.

«این اعمال ظالمانه و خلاف انسانیت شمرده می‌شود، بخاطر که در این عمل نادرست حقوق بشر نقض شده است.»

این در حالی‌ست که گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در آخرین گزارش به تاریخ ۸ سپتمبر در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «بی عدالتی، کشتار، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بد رفتاری، انکار از روند قانونی و محاکمه‌های عادلانه، آواره‌گی اجباری و اعدام‌های دسته جمعی٬ آزادی را از مردم سلب کرده است.

XS
SM
MD
LG