لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

روزنامۀ گاردین: در یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ تن از هزاره ها در افغانستان کشته شده اند


 روزنامه گاردین چاپ بریتانیا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا

روزنامۀ گاردین

  • روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا با اشاره به گزارش اخیر سازمان دیدبان حقوق بشر می نویسد که بعد از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان در اگست سال گذشته، صدها هزاره توسط جنگجویان وابسته به شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش، کشته شده اند.


روزنامه می افزاید که بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، هزاره ها در افغانستان هدف حملات خشونت آمیز داعش قرار گرفته و در یک سال گذشته، بیش از ۷۰۰ تن آنها در ۱۳ حمله کشته شده اند.

دیدبان حقوق بشر، طالبان را متهم کرده که با وصف تعهدات قبلی، در زمینۀ حفاظت و تامین مصونیت هزاره ها و سایر اقلیتهای مذهبی در برابر بمبگذاریهای انتحاری و حملات مرگبار، ارائه کمکهای صحی به قربانیان و خانواده های آنها، کوتاهی کرده است.

اما روزنامۀ گاردین می نویسد که یک سخنگوی طالبان گفته که حکومت آنها "اقدامات لازم" را برای حفاظت از هزاره ها اتخاذ کرده و گزارش اخیر دیدبان حقوق بشر، واقعیت موجود در محل را منعکس نمی کند.

نشریۀ آنلاین لاتین تایمز

  • نشریۀ آنلاین لاتین تایمز با توجه به حملۀ اخیر بر سفارت روسیه در کابل می نویسد که در حمله نادر بر یک نمایندگی دیپلوماتیک خارجی در افغانستان، روز دوشنبه یک بمب گذار انتحاری خودش را در خارج از سفارت روسیه در کابل منفجر ساخت و دو کارمند آن سفارت را کشت.


مسئولیت حمله را داعش برعهده گرفته است.

لاتین تایمز از قول ای.بی.سی نیوز می نویسد که این حمله، تازه ترین مورد از سلسله ای بمب گذاری ها و حملات، از زمانی است که طالبان بیش از یک سال پیش، قدرت را در افغانستان دوباره بر دست گرفتند.

لاتین تایمز می افزاید، این رویداد اولین حمله ای بود که از اگست سال گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، یک نمایندگی دیپلماتیک خارجی را در شهر کابل، هدف قرار می دهد.

روسیه حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما روابط نزدیک با این گروه دارد و در زمرۀ محدود کشوری هایست که بعد از تسلط دوبارۀ آنها بر افغانستان، سفارتش را در کابل باز نگهداشته است.

XS
SM
MD
LG