لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

نیویارک تایمز: این بار یک قاچاقبر مواد مخدر با یک اسیر امریکایی مبادله شد


برخی از روزنامه های جهان
برخی از روزنامه های جهان

نیویارک تایمز

  • روزنامه نیویارک تایمز در شماره تازهٔ خود مطلبی را درمورد تبادلهٔ حاجی بشر نورزی با مارک فریریکس امریکایی٬ به نشر رسانده است. روزنامه تحت عنوان « به سلسله تبادله زندانیان٬ این بار یک قاچاقبر مواد مخدر با یک اسیر امریکایی مبادله شد» به این مسئله پرداخته است.

مقامات طالبان به روز دوشنبه گفتند که بشر نورزی در میدان هوایی کابل به آنان تسلیم داده شده است. نیویارک تایمز در ادامه نوشته است که طالبان آزادی این متحد نزدیک خود را به عنوان یک پیروزی سمبولیک به طرفداران خود نشان می دهند.

در ادامه مقاله آمده است که ایالات متحده در بدل رهایی فریریکس٬ حامی مالی طالبان را که در سال ۱۹۹۰ به عنوان یکی از موسسین گروه طالبان و از افراد نزدیک به ملا محمد عمر رهبر این گروه٬ مشهور بود٬ رها کرده است.

نیویارک تایمز به نقل از یک مقام بلند پایه امریکایی که از وی نام گرفته نشده٬ نوشته است: نگرانی رئیس جمهور بایدن پس از آن افزایش یافت که در اواخر ماه جولای ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در نتیجه حمله هوایی یک طیاره بدون سرنشین در کابل کشته شد.

روزنامه وال ستریت ژورنال

  • روزنامه وال ستریت ژورنال نیز به همین موضوع تمرکز کرده و در آغاز خبر تبادله فریریکس را به نشر رسانده و گفته است که این افسر متقاعد امریکایی از حدود دو سال به این در کابل نزد طالبان زندانی بود.


این روزنامه نیز به نقل از یک مقام قصر سفید نوشته است که تصمیم رهایی بشر نورزی در بدل فریریکس٬ تهدید خاص امنیتی را متوجه امریکایی ها نمی سازد و در زمینه کار و بار مواد مخدر در افغانستان نیز تاثیر ویژه یی نخواهد داشت.

در این مطلب گفته شده است که در سال ٬۲۰۲۰ زمانی که امریکایی ها و طالبان برای امضای توافقنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آماده گی می گرفتند٬ فریریکس به بهانه حضور در یک مجلس در کابل دعوت شده بود و بعدآ وی به شبکه حقانی تسلیم داده شد.

روزنامه می افزاید: زمانی که نیروهای امریکایی آماده خروج از افغانستان می شدند٬ خانواده فریریکس برای رهایی وی درخواست کرده بودند٬ اما تلاش اداره های رئیس جمهور ترامپ و بایدن در این زمینه ناکام شد.

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامهٔ واشنگتن پُست در رابطه به رهایی فریریکس اظهارات شارلین کاکورا٬ خواهر فریریکس را به نشر رسانده که گفته است: اعضای خانواده ما برای چنین یک لحظه یی هر روز دعا میکردند. ما در این که٬ فریریکس زنده می ماند و دوباره به خانواده بر میگردد٬ امید خود را از دست نداده بودیم.


روزنامه واشنگتن پست در پایان مطلب نوشته است٬ تبادلهٔ فریریکس٬ تصویر حساس از سیاست اداره بایدن را در قبال رهبران جدید افغانستان به نمایش میگذارد که امریکا در جریان دو دهه گذشته با آنان درگیر بود٬ و بایستی این مسئله را در تعامل با آنان در نظرداشته باشد.

XS
SM
MD
LG