لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

روزنامهٔ میل آنلاین: دونالد ترمپ٬ ملا عبدالغنی برادر را به مرگ تهدید کرده بود


دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا

روزنامۀ میل آنلاین

  • روزنامۀ بریتانیایی میل آنلاین در شمارۀ اخیرش در مطلبی به مصاحبۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده با فاکس نیوز اشاره کرده است.


آقای ترمپ در این مصاحبه گفته که در زمان ریاست جمهوری اش به ملا عبدالغنی برادر٬ یک مقام ارشد طالبان٬ هشدار داده بود که او را نابود خواهد کرد و عکس خانۀ وی را که از طریق ستلایت گرفته شده بود برایش فرستاده بود.

ملا برادر فعلاً معاون امور اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان است.

در مطلب می خوانیم که آقای ترمپ در جریان گفتگو های امریکا و طالبان به ملا برادر هشدار داده بود که اگر طالبان به عساکر امریکایی آسیب وارد کنند امریکا به او ضربۀ شدیدتر وارد خواهد کرد.

ایالات متحده و طالبان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ موافقتنامۀ را در دوحه پایتخت قطر امضا کردند.

دو طرف پس از تقریباً یک و نیم سال مذاکره به این توافق دست یافتند که بر اساس آن ایالات متحده اعلام کرد که نیروهایش را از افغانستان به تدریج بیرون می کند.

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان در آخر ماه آگست پارسال دو هفته بعد از ورود طالبان به کابل رسماً پایان یافت.

بر مبنای توافق دوحه ، طالبان وعده کرده که با تروریزم مبارزه می کنند و به کسی اجازه نمی دهند که از قلمرو افغانستان ضد امریکا و متحدین اش کار گرفته شود.

اما کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکا در ۳۱ جولای امسال در کابل ، نگرانی ها را در بارۀ رابطه میان طالبان و القاعده افزایش داده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز

  • روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز مطلبی را در بارۀ افغان هایی نشر کرده که در دو دهۀ گذشته با نیروهای امریکایی در افغانستان همکاری کرده بودند و اکنون زمان اعتبار ویزۀ موقت آنها در امریکا رو به ختم است.


در آغاز مطلب آمده که بیرق های امریکا و افغانستان به تازگی در مقابل ساختمان کانگرس در واشنگتن گذاشته شده بود و در کنار این بیرق ها کسانی ایستاد بودند که از افغان هایی که در جریان جنگ بیست سال اخیر در افغانستان ، جان های شان را به خاطر همکاری با امریکا به خطر انداخته اند حمایت می کنند.

نیویارک تایمز می نویسد که شماری زیادی از ترجمانان افغان و سایر افغان ها پارسال همزمان با خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان از این کشور بیرون کشیده شدند و از این میان ، ۸۲ هزار تن به امریکا انتقال داده شده اند.

اما در مطلب می خوانیم که سرنوشت بسیاری از آنها معلوم نیست زیرا ویزۀ درازمدت و کارت اقامت دایمی ندارند.

شماری از نظامیان پیشین امریکا و دیگر کسانی که از این افغان ها حمایت می کنند از یک سال در کانگرس تلاش می کنند که به آنها کارت های اقامت دایمی امریکا صادر شود.

اما با وجود پشتیبانی قصر سفید ، هر دو حزب ایالات متحده در کانگرس آن کشور روی تصویب یک لایحه یا مقرره در این باره به توافق نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG