لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

فارن پالیسی: انتقال دارایی های افغانستان به سویس٬ سودی برای افغان‌های فقیر نخواهد داشت


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریهٔ فارن پالیسی

  • نشریهٔ فارن پالیسی در تازه ترین شماره خود درمورد تصمیم وزارت خزانهٔ ایالات متحده برای ارسال دارایی های منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان به یک بانک سویس٬ مطلبی را به نشر رسانده است.


نویسنده این مقاله٬ لین اودانیل است که در ماه جولای امسال در ارتباط به برخی از گزارش‌های که نوشته بود٬ توسط طالبان برای چندین ساعت بازداشت گردید و بعدآ پس از معذرت خواهی٬ دوباره رها شد.

در این مطلب آمده است که وزارت خزانه امریکا سه و نیم ملیارد دالر از دارایی های منجمد شدهٔ افغانستان را به یک صندوق امانتی در سویس می سپارد٬ اما کارشناسان به این نظر اند که اگر امریکا بخواهد و یا نخواهد٬ مفاد این پول به طالبان خواهد رسید.

مقاله نویس در ادامه٬ اظهارات عمر جویاله٬ کارشناس امور و آگاه امور اقتصادی پیشین بانک جهانی را نقل کرده که گفته است: از این پول قرضه های افغانستان پرداخته میشود و به قول وی٬ این کار طالبان را از مسوولیت و ناتوانی در مدیریت نا به هنجار اقتصادی کشور٬ مبرا می سازد.

در ادامه مطلب آمده است که این پول برای افغانهای عادی که از بیکاری٬ فقر و وضعیت اقتصادی رنج می برند٬ هیچ سودی ندارد.

نشریه در عین حال اظهارات حبیب الرحمان حبیب٬ سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان٬ را نیز منعکس کرده که گفته است: « ذخیرهٔ پولی أفغانستان٬ ملکیت أفغان‌ها است که از سالهای متمادی به اینسو٬ از آن در بخش های حفظ ثبات پولی٬ تقویت سیستم مالی و فراهم آوری تسهیلات تجارتی با جهان٬ استفاده شده است».
وی همچنان گفته است که اقدام امریکا در زمینه تخصیص و استفاده از این پول٬ برای آنان قابل قبول نیست و باید در این مورد٬ مجددآ غور شود.


روزنامهٔ هندوستان تایمز

  • روزنامهٔ هندوستان تایمز در تازه ترین شمارهٔ خود٬ به موضع گیری های گوناگون حکومت های پاکستان و طالبان در مورد مسعود اظهر٬ رهبر گروه جیش محمد٬ تمرکز کرده است.


روزنامه می افزاید٬ با آنکه طالبان گزارش های مبنی بر حضور مسعود اظهر را در افغانستان رد کرده اند٬ اما بلاول بوتو زرداری٬ وزیر خارجهٔ پاکستان٬ در اجلاس اخیر سازمان همکاری های شانگهای تاکید کرد که رهبر گروه جیش محمد در افغانستان است.

هندوستان تایمز در ادامه گفته است که جیش محمد با طالبان رابطهٔ نزدیک دارد و برخی منابع آگاه نیز تایید کرده اند که در جریان سالهای گذشته حدود دو هزار تن از افراد این گروه در صفوف طالبان جنگیده اند.

خواست ادارهٔ بین المللی مبارزه با پول شویی و جلوگیری از تمویل مالی دهشت افگنی موسوم به ( ایف آی تی ایف) نیز از پاکستان این است که باید در برابر مسعود اظهر اقدام کند.

پاکستان هنوز هم در فهرست تحریم های این اداره قرار دارد. در جریان امسال٬ پاکستان دو مرتبه از حکومت طالبان خواسته است تا مسعود اظهر را تعقیب و توقیف کند٬ اما طالبان حضور وی را در قلمرو افغانستان رد کرده اند .

XS
SM
MD
LG