لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

اعتراضات مردمی در ایران ادامه دارد؛ صد ها تن از مظاهره‌چیان بازداشت شده اند


صحنه یی از اعتراضات مردمی در ایران
صحنه یی از اعتراضات مردمی در ایران

در حالیکه اعتراضات به خاطر مرگ مهسا امینی به روز شنبه برای هشتمین روز پیهم در سراسر ایران ادامه داشت، سازمان حقوق بشر ایران می گوید، علاوه بر کشته شدگان، صدها تن دیگر زخمی و یا دستگیر شده اند.

به گفتۀ این سازمان، در بسیاری موارد، سپردن اجساد قربانیان به خانواده های آنها مشروط به دفن مخفیانه بوده است. این نهاد از کشورهای جهان خواسته تا یک"اقدامی معنی دار" علیه سرکوب های گسترده ای اخیر در ایران انجام دهند.

در همین حال گزارش شده است که قطع شبکۀ انترنت در سراسر ایران ادامه یافته است.

مهسا امینی ۲۲ ساله در ۱۳ سپتمبر به اتهام عدم رعایت حجاب کامل، توسط پولیس"گشت ارشاد" ایران دستگیر شد. او سه روز بعد در حالت کوما به شفاخانه منتقل شد و سرانجام در آنجا وفات کرد.

مرگ مهسا امینی باعث تظاهرات گسترده در سرتاسر ایران شده است.

مهسا امینی
مهسا امینی

رسانه های دولتی ایران رقم کشته شدگان در نتیجۀ این تظاهرات را حداقل ۳۵ تن گزارش داده اند. آمار رسمی پیش از این ۱۷ کشته به شمول پنج تن از پرسونل نیروهای امنیتی بوده است.

ابراهیم رئیسی: ایران باید با کسانی که مخالف امنیت و آرامش این کشور هستند، قاطعانه برخورد کند.

ر
سازمان عفو بین الملل می گوید، شواهدی را جمعآوری کرده که نشان میدهد٬ نیروهای امنیتی ایران عمداً و بطور غیرقانونی گلوله های اصلی رزمی را به سمت معترضان فیر می کنند و حداقل سه کودک در شمار قربانیان این تیراندازی ها هستند.

در این حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به روز شنبه گفته که ایران باید با کسانی که به گفتۀ او، مخالف امنیت و آرامش این کشور هستند، قاطعانه برخورد کند.

اظهارات رئیسی در یک تماس تلفنی با خانواده یک مامور امنیتی صورت گرفته که در هفته گذشته با ضربات چاقو کشته شد، گفته می شود او توسط معترضان ضد رژیم کشته شده است.

ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی

اردوی ایران اعلام کرده که با توطئه های مختلف دشمنان این کشور مقابله خواهد کرد تا امنیت و آرامش کسانی را که به گفتۀ آنها، ناحق مورد حمله قرار می گیرند تضمین شود.

به اساس خبرگزاری نيمه رسمی ايسنا، در اعلامیه اردوی ایران گفته شده که به دشمنان اجازه استفاده از وضعیت موجود را نخواهند داد.

ادارۀ استخبارات ایران نیز گفته که در جریان اعتراضات جاری در آن کشور چندین حمله بمبی را خنثی کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری تسنیم ایران، رئیس پولیس ولایت گیلان که در شمال غرب این کشور موقیعت دارد، از دستگیری ۷۳۹ تن از جمله ۶۰ زن در این ولایت خبر داده است.

XS
SM
MD
LG