لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

دختران فارغ صنف دوازدهم کارت شمولیت آزمون کانکور دریافت کردند


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

حکومت طالبان امسال برای آن‌عده از دانش آموزان دختر کارت شمولیت در آزمون کانکور توزیع کرده که سال گذشته از مکتب فارغ شده اند.

شبانه باشندۀ شهر کابل است و در سال ۱۴۰۰ شمسی از صنف دوازدهم فارغ شده است.

وی که کارت شمولیت آزمون کانکور امسال را دریافت کرده خوشحال است که آرمان تحصیلات عالی‌اش برآورده می‌شود.

شبانه به رادیو آزادی می‌گوید: "امارت اسلامی اعلان کرد که امسال امتحان کانکور دختران را اخذ می‌کند، بسیار خوشحال هستم که به هدفم نزدیک شدیم، اما برای آن عده از خواهرانم متاسف هستم که نمی‌توانند به مکتب بروند."

شیلا دیگر فارغ صنف دوازدهم است. وی هم کارت شمولیت امتحان کانکور را بدست آورده است:
"آمدیم کارت شمولیت گرفتم و فردا هم بایومتریک می‌شود."

شیلا می‌گوید، تلاش کرده تا در رشتۀ مورد علاقه‌اش کامیاب و به تحصیلات عالی‌اش ادامه دهد.

احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به تاریخ ۹ سپتمبر سال روان میلادی در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است، امتحان کانکور به تاریخ ۱۳، ۱۴، و ۱۵ ماه میزان در سراسر افغانستان آغاز می‌شود.

اما آقای تقی نگفته که به گونۀ تخمینی چه تعداد از فارغان صنف دوازدهم در این آزمون شرکت می‌کنند و از این میان چه تعداد شان دختران هستند.

رادیو آزادی تلاش کرد که در این مورد صحبت‌های تازه‌ای با سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان داشته باشد، اما او دستیاب نشد.

آژانس خبری پژواک به نقل از عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارۀ ملی امتحانات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نوشته که در این آزمون حدود ۱۴۵ هزار فارغ صنف دوازدهم شرکت می‌کنند که از این میان ۸۰ هزار تن‌شان در مؤسسات عالی و نیمه عالی جذب می‌شوند.

مسئولان یکی از پوهنتون‌های خصوصی به رادیو آزادی گفته که حکومت طالبان برای پوهنتون‌های خصوصی هم تنها اجازۀ جذب ۳۰ درصد از شرکت کننده‌های آزمون کانکور بهاری را داده که ۱۵ درصد آنان باید پسران و ۱۵ درصد دیگر دختران باشند و با این شرط که صنف‌های درسی دخترها از پسرها جدا باشد.

همزمان دخترانی که سال آخر مکتب‌شان است و دروازه‌های مکتب به روی شان بسته است، ابراز ناامیدی می کنند که نتوانستند در آزمون کانکور امسال شرکت کنند.

پاکیزه، باشندۀ ولایت کنر می‌گوید: "قصد شرکت در امتحان از گذشته در قلب ماست بخاطریکه وقتی ما به صنف دوازدهم کامیاب شدیم که در قلب‌های ما این آرزو بود که فارغ شدیم باید امتحان کانکور بدهیم، اما از امتحان ماندم و حال حس خفقان برایم دست می‌دهد."

پاکیزه و هزاران دانش‌آموز دیگر و خانواده‌های شان از حکومت طالبان می‌خواهند که مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را باز و زمینه را برای ادامۀ تحصیل دختران فراهم سازند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ شان بر افغانستان از بیش از یک سال به این‌سو مکتب‌ها را بروی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند.

وزارت معارف حکومت طالبان گفته که در این مورد منتظر فرمان رهبر شان است.

چندی پیش نورالله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف حکومت طالبان در ولایت ارزگان در یک نشست خبری گفته بود که موضوع رفتن دختران به مکتب مشکل فرهنگی افغان‌ها است و بعضی از مردم نمی‌خواهند که دختران بالاتر از ۱۶ سال‌شان به مکتب بروند. موضوع که با واکنش‌های زیاد در بین مردم مواجه شد.

اظهارات رهبران طالبان در گذشته و حال در پیوند به آموزش عصری به ویژه آموزش دختران با واکنش‌های زیادی در بین مردم به ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

پیش از این انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل در صفحۀ توییتر خود نوشته بود که بستن دروازه‌‌های مکتب‌ها به روی دختران در افغانستان به زیان تمام کشور تمام می‌شود و این نقض غیرقابل توجیه حقوق دختران افغان است.


با وجود این که حکومت طالبان همواره در داخل و خارج از افغانستان به دلیل بسته کردن مکتب‌های دخترانۀ بالاتر از صنف ششم مورد انتقاد قرار گرفته است، اما تاکنون طالبان برای بازگشایی مکتب‌ها کدام اقدامی نکرده اند.

به دلیل بسته بودن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، آنان در آزمون کانکور سال بعدی حضور نخواهند داشت، اما دیده شود که در آزمون امسال چه تعداد از آنان کامیاب خواهند شد.

قابل یادآوری است که پیش از این دختران در برخی آزمون‌ها خوب درخشیده اند.

در سال ۱۳۹۹ شمسی اول نمرۀ امتحان کانکور سلگی باران بود. سلگی هم در صحبت‌های گذشته خود با رادیو آزادی از طالبان خواسته بود که مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.

XS
SM
MD
LG