لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

سرمنشی ملل متحد: فرصت از دست رفتهٔ آموزش دختران افغان قابل جبران نخواهد بود


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، فرصت از دست رفتهٔ آموزش دختران افغان در یک سال گذشته قابل جبران نخواهد بود.

آنتونیو گوترش در توییتر خود نوشته است، امروز ۱۸ سپتمبر یک سال از ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان از سوی طالبان می‌گذرد و طالبان باید دوباره به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دهد که به مکتب بروند.

سرمنشی سازمان ملل متحد در توییتر خود نوشته است: "امروز یکشنبه یک سال می‌شود که دختران دانش آموز از رفتن به مکتب لیسه در افغانستان محروم شده‌اند."

دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم بار بار خواستار بازگشایی مکاتب شان از حکومت طالبان شده اند.

میترا باشندهٔ شهر کابل و دانش‌آموز صنف دوزادهم است که طالبان دروازهٔ مکتب را به رویش بسته‌اند.

میترا: آرزوی من این است که مکاتب دختران باز شود

میترا می‌گوید، هزاران دختر دیگر مانند او از یک سال به این سو از رفتن به مکتب محروم شده‌اند که با فشارهای سخت روحی مواجه اند و از آینده‌شان ناامید شده‌اند.

او افزود، طالبان باید در یک سال گذشته کاری برای بازگشایی مکاتب می‌کردند و باید هرچهٔ زودتر به دختران اجازه دهند که دوباره به مکتب بروند: "من باید امسال از مکتب فارغ می‌شدم، تحصیلات عالی را آغاز می‌کردم، آرزوی من این است که مکاتب دختران باز شود تا این یک سال ضایع شده و دوباره جبران شود."

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در خبرنامه‌ای، یک سال اخیر را سال "شرم‌آور" برای حکومت طالبان و سال "غم‌انگیز" برای مردم افغانستان یاد کرده است.

در خبرنامه به نقل از مارک پوتزیل، سرپرست یوناما نگاشته شده است که "محروم شدن دختران از رفتن به مکاتب لیسه و متوسطه هیچ توجیه معتبر ندارد و در جهان بی‌سابقه است، این به آیندۀ یک نسل دختران افغانستان آسیب جدی می‌رساند."

یوناما در این خبرنامه هشدار داده است: "اگر ممنوعیت رفتن دختران به مکتب ادامه یابد، سازمان ملل متحد عمیقاً نگران است که چنین اقداماتی همراه با سایر محدودیت‌ها، بر آزادی‌های اساسی افغان‌ها از جمله ناامنی گسترده، فقر و انزوا تأثیر بگذارد و به شدت تنش‌های جاری کمک کند."

به اساس معلومات یوناما، از ۱۸ سپتمبر ۲۰۲۱ تا اکنون در سراسر افغانستان دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را نیز داشته باشد اما سخنگویان آن حاضر به پاسخ نشدند.

اما نورالله منیر، وزیر معارف حکومت طالبان چندی پیش در یک نشست خبری در ارزگان گفت که مردم برخی مناطق نمی‌خواهند دختران بالاتر از ۱۶ سال‌شان به مکتب بروند و این موضوع را مشکل فرهنگی مردم افغانستان عنوان کرد، اما این اظهار نظر او با واکنش‌های گستردهٔ مردم روبه‌رو شده است.

پاسخ سرپرست وزارت معارف طالبان به بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

مردم به گونهٔ حضوری و آنلاین در شبکه‌های اجتماعی با راه اندازه کارزاری گفتند برای دختران‌شان مکتب می‌خواهند.

در یک سال گذشته در داخل و بیرون از افغانستان به خاطر بسته بودن مکاتب به روی دختران، راهپیمایی‌ها، اعتراض و دادخواهی از سوی مردم افغانستان صورت گرفته است.

جهانیان نیز از این کار استقبال کردند، اما تا اکنون هیچ نتیجهٔ مطلوبی نداشته است و مشخص نیست که طالبان چه زمانی مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز خواهند کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG