لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

یوناما از طالبان خواست از خشونت در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز خود داری کنند


تصویر از جریان تظاهرات زنان و دختران در کابل که توسط طالبان با فیر های هوایی مختل گردید
تصویر از جریان تظاهرات زنان و دختران در کابل که توسط طالبان با فیر های هوایی مختل گردید

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) در اعلامیه ای که به روز شنبه در تویتر با ویدئویی از تظاهرات اعتراضی اخیر زنان منتشر کرده، از طالبان خواسته است که از اسلحه در برابر اعتراضات مسالمت آمیز، خودداری کنند.

یوناما صحنه های رفتار با زنان معترض را خشونت آمیز و وحشتناک خوانده است.

این نهاد سازمان ملل متحد همچنان نوشته که این اداره در کنار زنانی قرار دارد که پس از حملۀ روز جمعه در کابل خواستار حفاظت از جوامع خود هستند.

در این اعلامیۀ یوناما، از طالبان خواسته شده که از حقوق همه افغان ها حفاظت کرده و برای جلوگیری از تظاهرات مسالمت آمیز از اسلحه و خشونت استفاده نکنند.

زنان شرکت کننده در تظاهرات روز شنبه در کابل گفته اند که آنها خواستار عدالت برای قربانیان حمله بر مرکز آموزشی "کاج" در منطقۀ دشت برچی در کابل هستند.

راهپیمایی اعتراضی زنان که به روز شنبه در کابل برگزار شده بود و طالبان آن را با فیر های هوایی پراگنده ساختند
راهپیمایی اعتراضی زنان که به روز شنبه در کابل برگزار شده بود و طالبان آن را با فیر های هوایی پراگنده ساختند

آنها همچنان ادعا کرده اند که حملات در مناطق هزاره نشین برای نسل کشی آنها انجام می شود و تا زمانی که از این حملات انتحاری جلوگیری نشود، آنها به مبارزه شان ادامه خواهند داد.

گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما در گذشته گروه دولت اسلامی معروف به داعش، مسئولیت همچو حملات را به عهده گرفته است.

مردم: ما خواهان عدالت برای قربانیان حمله بر مرکز آموزشی کاج هستیم

در منطقهٔ دشت برچی در غرب کابل عمدتآ هزاره ها زنده گی می کنند و شاخه خراسان گروه داعش چندین حمله را بر این منطقه تاکنون انجام داده است.

شاخهٔ خراسان گروه داعش هر چند گاهی بر طالبان نیز حمله می کند.

در این حال، وزارت امور خارجه طالبان به روز شنبه در اعلامیه ای گفته که حملات اخیر در افغانستان توسط گروه های شرافگن انجام می شود و بدون نام بردن از کدام گروه مشخص، آنرا یک توطئه از سوی دشمنان مردم افغانستان خونده است.

در عین حال ارقام متناقض در مورد تعداد قربانیان انفجار روز جمعه در مرکز آموزشی"کاج" داده شده است.

یوناما گفته که در این حمله حداقل ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده اند و به گفتۀ این اداره، بیش از ۲۰ دختر شامل این کشته شدگان اند.

پیش از این مقامات امنیتی طالبان کشته شدن 20 تن را تایید کرده بودند.

اما خبرگزاری فرانسپرس به روز شنبه از قول یک مقام وزارت داخلۀ طالبان که از افشای نامش خودداری کرده، از کشته شدن ۲۵ تن و زخمی شدن ۳۳ تن دیگر خبر داده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG