لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

معترضان در هرات: "تحصیل حق ماست"، "نسل کشی هزاره‌ها" را بس کنید


در تصویری که یک معترض هرات به رادیو آزادی فرستاده دیده می‌شود که یک فرد طالبان زنان معترض را در هرات با چوب لت و کوب می‌کند.
در تصویری که یک معترض هرات به رادیو آزادی فرستاده دیده می‌شود که یک فرد طالبان زنان معترض را در هرات با چوب لت و کوب می‌کند.

در ادامه واکنش‌ها به کشته شدن ده‌ها دانش آموز دختر در آموزشگاه کاج در کابل، برخی از دانشجویان دختر امروز در شهر هرات اعتراض کردند.

بر اساس ارقام ملل متحد در حملۀ روز جمعه در منطقۀ دشت برچی در غرب کابل، دست کم ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت رویداد را هنوز کسی یا گروهی نپذیرفته.

دانشجویان معترض در هرات شعار می دادند که "تحصیل حق ماست" و "نسل کشی هزاره‌ها" را بس کنید.

اما معترضان به رادیو آزادی گفتند که طالبان با شلیک‌های هوایی و لت‌و‌کوب از اعتراض‌شان استقبال کردند.

یک خانم معترض در هرا: طالبان با چند تا رنجر آمدند و با تفنگ شلیک کردند.

مقام‌های حکومت طالبان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

یکی از معترضان که به علت تهدیدهای امنیتی نخواست نامش گرفته شود، از طریق واتساپ به رادیو آزادی گفت که طالبان مانع اعترضان‌شان شدند: "به چهار راهی آمریت رسیدیم، طالبان با چند تا رنجر آمدند و با تفنگ شلیک کردند. گوش‌های خود را {با دستان خود} گرفتیم، پوچک‌های مرمی می‌بارید به سر ما."

این معترض می‌گویند که تحصیل حق زنان و دختران است و باید برای شان این حق داده شود.

معترضان زن در هرات لت و کوب شدند
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00

یک معترض دیگر بدون گرفتن نامش به رادیو آزادی بیشتر گفت: "تمام ما دانشجویان جمع شدیم تا برای شهیدانی که در راه علم شهید شدند صدای مان را بکشیم. ما هیچ سلاحی نداشتیم، فقط شعار می‌دادیم و به جلو می‌رفتیم تا فقط به هدف خود برسیم و صدای خود را به جهانیان برسانیم."

یک معترض: ما هیچ سلاحی نداشتیم، فقط شعار می‌دادیم و به جلو می‌رفتیم تا فقط به هدف خود برسیم و صدای خود را به جهانیان برسانیم.

این معترض افزود: "اما طالبان دختران را زدند و حرف‌های زشتی به آنان گفتند."

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان بدون پرداختن به ادعاهایی مطرح شده از سوی دختران معترض به رادیو آزادی گفت: "اصولاً هرکس که مظاهره می‌کند نیروهای امنیتی را خبر کند و به جریان بگذارد تا نیروهای امنیتی ما بخاطر جلوگیری از رویدادهای احتمالی آمادگی بگیرند، بخاطری جلو مظاهره این‌ها گرفته شده که پیش از آن نیروهای امنیتی ما را به جریان قرار نداده بودند."

غرب شهر کابل نیز روز شنبه صحنه اعتراض زنان و وابستگان قربانیان حمله خونین مرکز آموزشی «کاج» بود.
اما اعتراض آن‌ها از سوی طالبان به خشونت کشیده شد.

در ویدیو‌های منتشر شده از این راهپیمایی‌، ظاهراً دیده می‌شود که طالبان بر معترضان شلیک‌های هوایی می‌کنند ،آنچه که واکنش‌های اداره‌ها و مقام‌های بین‌المللی را برانگیخته است.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در اعلامیه‌ای که به روز شنبه در توییتر با ویدیویی از تظاهرات اعتراضی اخیر زنان منتشر کرده، از طالبان خواسته است که از اسلحه در برابر اعتراضات مسالمت آمیز، خودداری کنند.

یوناما صحنه‌های رفتار با زنان معترض را خشونت آمیز و وحشتناک خوانده است.

XS
SM
MD
LG