لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

خبرنگاران بدون مرز: بستن دو وب سایت اعلام جنگ از سوی طالبان با رسانه‌ها است


آرشیف - روزنامه هشت صبح
آرشیف - روزنامه هشت صبح

در ادامۀ واکنش‌ها به بسته شدن وب ‌سایت‌های روزنامۀ هشت صبح و زاویه میدیا، سازمان خبرنگارن بدون مرز گفته که طالبان با انجام این کار وارد مرحلۀ جدیدی از جنگ با رسانه‌ها شده است.

این سازمان در اعلامیه‌ای نوشته است که این عمل حکومت طالبان در ادامۀ ایجاد محدودیت‌ها بر آزادی بیان و مطبوعات نشانه‌یی از ادامۀ سرکوب رسانه‌ها در افغانستان است.

در همین حال کمیتۀ مصونیت خبرنگاران می‌گوید که مقام‌های طالبان باید سانسور کردن پوشش خبری در افغانستان را متوقف سازند و به روزنامۀ هشت صبح و زاویه میدیا اجازۀ فعالیت در صفحات اینترنتی‌شان را دهند.

در اعلامیۀ این کمیته به نقل از به لیه یی، هماهنگ کنندهٔ برنامۀ آسیایی کمیتهٔ مصئونیت خبرنگاران آمده است: "طالبان باید دسترسی کامل آنلاین به روزنامۀ هشت صبح و اخبار زاویه را بازگردانند."

به گفتۀ او، افغان‌ها و جهان بیش از هر زمان دیگری باید بدانند که در افغانستان چه می‌گذرد و طالبان باید از سرکوب رسانه‌ها دست بردارد.


مقام‌های طالبان همواره اتهام نقض آزادی بیان و ایجاد محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها را رد کرده اند و گفته اند که رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند که با توجه به منافع ملی و در پرتوی شریعت اسلام فعالیت کنند.

عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان به روز دوشنبۀ گذشته در صفحۀ توییتر خود نوشت که وب سایت‌های روزنامۀ هشت صبح و شبکۀ خبری زاویه از طرف این وزارت بسته شده اند.

آقای الکوزی دلیل بسته شدن وب ‌سایت‌های این دو رسانه را بستن اتهام‌ها بر رهبران طالبان، نشر گزارش‌های نامتوازن و خبر‌های نادرست خوانده است.

این در حالیست که محمد محق، مدیر مسئول روزنامه هشت صبح به رادیو آزادی گفت که وب سایت این روزنامه بخاطری از سوی وزارت مخابرات حکومت طالبان بسته شده که به گفته او محتوا، و گزارش‌های این رسانه بدون سانسور نشر می‌شد و این مورد پسند طالبان نبود.

روزنامۀ هشت صبح که در سال ۲۰۰۷ ایجاد شده، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان این رسانه به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی نشرات چاپی خود را متوقف کرد و نشرات خود را محدود به وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کرده است.

زاویه میدیا، یک رسانه اینترنتی‌ است که در ماه جنوری سال ۲۰۱۹ میلادی به فعالیت خود آغاز کرد.

به اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز، پس از گذشت یک سال از حاکمیت طالبان، از میان ۵۴۷ رسانۀ مختلف، ۲۱۹ رسانه بسته شده اند.

رادیو رنا غگ در خوست رسانه‌یی است که به تازگی هفتۀ پیش به علت‌های اقتصادی بسته شد.

XS
SM
MD
LG