لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

برخی باشندگان کابل: ارزش پول افغانی بلند رفته اما نرخ‌‌ و نوا کاهش نیافته است


آرشیف - مندوی کابل
آرشیف - مندوی کابل

در حالی که با گذشت هر روز بهایی دالر در برابر پول افغانی در بازارهای افغانستان در حال کاهش است، اما شماری از شهریان کابل می‌گویند، بهای مواد خوراکی همانند گذشته بلند است.

بهای یک دالر امریکایی در سرای شهزاده کابل که دو روز پیش ۸۸ افغانی و ۶۰ پول بود، به روز دوشنبه به ۸۵ افغانی کاهش یافته است.

لیدا در شهر کابل زندگی می‌کند او می‌گوید: "زمانی که بهایی دالر بلند برود، قیمت مواد خوراکی بلند می‌رود، اما وقتی دالر پائین بیاید، بهایی مواد خوراکی همان گونه بلند می‌ماند، امیدوارم که مسئولان در این بخش توجه جدی کنند."

محمد شاه باشنده دیگر کابل هم با لیدا موافق است: "بهای دالر در برابر افغانی کاهش یافته، اما قیمت مواد غذایی همچنان بلند است و تاجران نرخ‌ها را بلند نگهداشته اند، در حالی که زندگی مردم ما زیر خط فقر قرار دارد، مسئولان، به ویژه شاروالی کابل باید در این بخش توجۀ جدی کند."

پرسش اینجاست که چرا با بلند رفتن نرخ دالر در برابر پول افغانی بهایی مواد خوراکی بلند می‌رود، اما با کاهش بهایی دالر، بهای مواد خوراکی کاهش نمی‌یابد؟

رشتیا: مقام‌های مسئول باید جلو احتکار در بازار را بگیرند

عبدالنصیر رشتیا، تحلیلگر اقتصادی در این رابطه به رادیو آزادی گفت: "من فکر می‌کنم که حضور مافیای اقتصادی و وجود انحصار و احتکار در بازار سبب شده که در هنگام بلند رفتن بهایی دالر قیمت‌ها هم بلند شود، اما با کاهش بهایی دالر قیمت‌ها پائین نمی‌آید. مقام‌های مسئول باید جلو احتکار در بازار را بگیرند و با تاجران در این بخش برخورد جدی کنند."

اما مسئولان شاروالی کابل تحت ادارۀ حکومت طالبان می‌گویند، هر هفته نرخنامه‌های تازه در بازار توزیع می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند از نرخ‌های تعیین شده سرپیچی کند.

نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل به رادیو آزادی گفت: "نرخنامۀ تازۀ ما نشر خواهد شد، هر هفته این نرخنامه توزیع می‌شود، در نرخ دالر دو – سه افغانی تغییر به میان آمده، نرخنامۀ تازۀ ما با توجه به قیمت تازۀ دالر توزیع خواهد شد، شاروالی کابل مسئولیت دالر که زمینۀ رسیدن مواد خوراکی به بهایی اصلی آن را به مردم فراهم سازد و به هیچ صورت از نرخ اصلی آن باید قیمت‌تر به فروش نرسد."

آقای بارکزی از شهریان کابل می‌خواهد که در صورت داشتن شکایت، به بخش ثبت شکایات شاروالی کابل مراجعه کنند تا به گفتۀ او، با نقض‌کنندگان نرخنامه‌ها برخورد جدی شود.

این در حالی است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، بیکاری به اوجش رسیده و شمار زیادی مردم وظایف و کار شان را از دست داده اند.

به تازگی توماس نیکلاسن، فرستادۀ ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان که تازه از سفر یک هفته‌ای‌اش از کابل به اروپا برگشته، در سلسله توییت‌هایش نوشته که وضعیت بشری در افغانستان در حال بدتر شدن است و زمستان دشوار فرا می‌رسد.

پیش از این ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز وضعیت موجود بشری در افغانستان را نگران‌کننده خوانده بود.

اوچا گفته بود که در حال حاضر بیست و چهار میلیون تن در افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز دارند که در مجموع بیست و پنج میلیون تن در فقر به سر می‌برند و نزده میلیون تن نیز امنیت غذایی ندارند.

XS
SM
MD
LG