لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

حمد الله محب: حرکت های موجود سیاسی باید برای حل مشکلات افغانستان متحد شوند


حمد الله محب مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان
حمد الله محب مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان

مشاور پیشین امنیت ملی نظام جمهوری مخلوع افغانستان می گوید، گفتگو هایش با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی به این چرخیده که چگونه نظام جمهوری و مردم سالار دو باره اعاده شود.

حمد الله محب به روز جمعه ۲۲ میزان در پیامی در حساب تویترش نوشت که در مورد وضعیت فعلی افغانستان با احمد مسعود گفتگو کرده است.

آقای محب در پیامی ناوقت روز جمعه به رادیو آزادی نیز گفت، برای به میان آمدن اجماع عمومی، نیاز است تا تمامی حرکت ها با هم متحد شوند.

" در حال حاضر افراد مختلف حرکت های را تشکیل می دهند. متاسفانه این گونه حرکت های خودسرانه موثر نخواهد بود. نیاز است تا این حرکت ها منسجم شود و در صدای واحد، راه حل سیاسی را برای بیرون رفت از مشکل فعلی افغانستان در یابد."

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

به گفتۀ حمد الله محب، در گفتگو با احمد مسعود روی این موضوع تاکید صورت گرفته که برای حل وضعیت فعلی افغانستان به اجماع سیاسی نیاز است. او یکی از علت های فروپاشی نظام جمهوری را نبود اجماع میان سیاسیون می داند.

" در مورد یک اجماع سیاسی گفتگو صورت گرفت. طوری که می دانید یکی از دلایل سقوط نظام جمهوری در افغانستان همین بود که هماهنگی قوی میان سیاسیون وجود نداشت."

در مورد گفتگو های روز جمعه با محب، احمد مسعود و سخنگویان جبهه مقاومت ملی افغانستان چیزی نگفته اند.

حمد الله محب در پانزدهم اگست پارسال، روزی که کابل به دست طالبان افتاد، با اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان، به وسیله یک هلیکوپتر از این کشور بیرون شد.

در مورد گفتگو های روز جمعه با محب، احمد مسعود و سخنگویان جبهه مقاومت ملی افغانستان چیزی نگفته اند.

از جانب دیگر، تصاویری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که گویا به روز شنبه (۲۳ میزان) یک حرکت سیاسی تازه برای افغانستان اعلام موجودیت می کند.

گفته شده که حرکت موسوم به "حرکت صلح و عدالت ملی افغانستان" متشکل از حدود ۲۰۰ تن از مقام های پیشین و فعالان حقوق زنان است.

حنیف اتمر وزیر پیشین خارجه افغانستان
حنیف اتمر وزیر پیشین خارجه افغانستان

برخی منابع گفته اند که محمد حنیف اتمر وزیر پیشین خارجه و محمد معصوم ستانکزی رئیس پیشین امنیت ملی در نظام جمهوری، با شمار دیگر از چهره های سرشناس در این حرکت شامل اند.

از هنگامی که طالبان دو باره حاکمیت در افغانستان را در دست گرفتند، علاوه بر جبهه مقاومت ملی، برخی حرکت های دیگر در بیرون از افغانستان شکل گرفته است.

یکی از آن جمله شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان است که در ۲۳ اسد امسال در شهر انقرۀ ترکیه اعلام موجودیت کرد.

شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که مقام های ردۀ بالای نظام جمهوری و سیاسیون برای ایجاد اجماع در حکومت پیشین صدا بلند کردند اما تا اخیر یعنی تا روز سقوط نظام جمهوری نتوانستند این اجماع را به میان آورند.

XS
SM
MD
LG