لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

جرمنی برنامهٔ جدید پذیرش افغان‌های پناهجو را اعلان کرد


تصویر آرشیف از جریان تخلیه افغانها از میدان هوایی بین المللی کابل
تصویر آرشیف از جریان تخلیه افغانها از میدان هوایی بین المللی کابل

جرمنی اعلان کرد که با یک برنامه جدید بشردوستانه ۳۷ هزار افغان پناهجو را به این کشور انتقال می‌دهد.

این برنامه جدید مهاجرت به جرمنی برای کسانی است که در افغانستان بسر می‌برند و زندگی آنها در خطر است.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ جرمنی می‌گوید در این برنامۀ حکومت فدرال آلمان دو کتگوری یا گروه از افغان‌ها مستحق شناخته می‌شوند، اول کسانی شامل این برنامه می‌شوند که در گذشته با ارگان‌های عدلی و قضایی یا رسانه ها کار کرده باشند، یا بخاطر فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و ورزشی زندگی ایشان در خطر باشد.

در کتگوری دوم کسانی در این برنامه مهاجرت شامل می‌شوند که بخاطر جنسیت، تمایلات جنسی، هویت یا مذهب با خشونت خاص روبرو باشند یا در گذشته وضعیت بدی را تجربه کرده اند.

اولویت به زنانی داده می‌شود که با آنها خشونت صورت گرفته یا حقوق آنها نقض شده باشد.

آنالنا بربوک وزیر خارجهٔ جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجهٔ جرمنی

اعلامیه وزارت خارجۀ جرمنی از قول آنالنا بربوک وزیر خارجه این کشور می‌نویسد که با برگشت طالبان به قدرت یک تعداد زیاد مردم خصوصاً زنان با شرایط دشوار روبرو اند و در ترس و بیم زندگی می‌کنند.

وزیر خارجۀ جرمنی می‌افزاید که به این افراد فرصت داده می‌شود تا یک آینده بهتر و مسالمت آمیز داشته باشند.

جرمنی از یک سال به این طرف بیست هزار افغان را پذیرفته و تلاش دارد تا تعداد بیشتری از افغانها را انتقال بدهد

این برنامه شامل ۳۷ هزار نفر می‌شود و یک بخش بزرگ آنها یعنی ۲۴ هزار نفر کسانی و خانواده های آنها خواهند بود که در گذشته با آلمانی‌ها کار کرده اند.

۱۲ هزار نفر دیگر افراد آسیب پذیر و کسانی خواهند بود که احساس خطر می کنند.

مقامات جرمنی در جریان یکسال گذشته بیست هزار افغان را به این کشور انتقال داده اند و تلاش می‌کنند که با تعداد بیشتری از افغان‌هاکمک کنند.

اما سازمان عفو بین‌الملل از این برنامه انتقاد کرده است. این سازمان می‌گوید٬ افغان‌های را که در کمپ‌های مهاجرین در کشورهای همجوار زندگی می‌کنند نیز نباید نادیده گرفت.

سازمان عفو بین‌الملل گفته این شرط که صرف مردم از داخل افغانستان می‌توانند به این برنامه بشردوستانه درخواستی بدهند٬ باید برداشته شود.

اعلامیه مشترک وزارت‌های خارجه و داخله جرمنی از جوامع مدنی خواسته که در شناسایی افراد آسیب پذیر کمک کنند و نخست کسانی انتقال می‌شوند که روند مهاجرت آنها به جرمنی پیشرفت کرده باشد.

XS
SM
MD
LG