لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

فایق: وضعیت زنان و دختران افغان در نشست شورای امنیت بررسی می‌شود


نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی حکومت مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی حکومت مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد

افغانستان شرکت کنندۀ نشستی خواهد بود که در ۲۰ اکتوبر از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

موضوعات مهم و اساسی این نشست، زنان، صلح و امنیت است.

افغانستان که پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان هر روز در بخش نقض حقوق زنان و دختران سرخط خبرها می‌باشد، یک موضوع مهم مورد بحث شرکت کنندگان این نشست است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی حکومت مخلوع افغانستان در سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که شرکت کنندگان این نشست، وضعیت زنان و دختران افغان را مورد بررسی قرارد داده و در مورد راه‌های حل مشکلات موجود فرا راه آنها بحث می‌کنند:
"در این نشست گزارش سالانۀ سرمنشی عمومی ملل متحد در مورد زنان، امنیت و صلح ارائه می‌شود، در این گزارش که برای نخستین بار ارائه می‌شود، منشی عمومی در سفارشات خود روی حقوق و مصونیت زنان به ویژه زنان که از حقوق زنان حمایت می‌کنند تمرکز می‌کند."

در این نشست مهم شورای امنیت، امنیه محمد، معاون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد، سیما باهو، رئیس اجرایی بخش زنان این سازمان و هیدربار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر از سخنرانان اصلی این نشست خواهند بود.

پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان، این سه بانو به مراتب نگرانی جدی شان را نسبت به وضعیت زنان و دختران افغانستان ابراز کرده اند. تا جایی که از جامعۀ جهانی خواسته اند که به دلیل نقض حقوق زنان و دختران افغان بر طالبان فشار وارد کرده و محدودیت‌هایی را بر آنان وضع کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی نشست را در مورد زنان، صلح و امنیت برگزار می‌کند که نگرانی‌ها در منطقه در مورد افغانستان رو به افزایش است و خواست‌ها هم روز به روز جدی‌تر می‌شوند.

ایس جی شنکر وزیر خارجه هند
ایس جی شنکر وزیر خارجه هند

ایس جی شنکر، وزیرخارجۀ هند به تازگی برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان به روند مصالحه به رهبری و مالکیت و تحت کنترل افغان‌ها تاکید کرده است.

آقای شنکر روز دوشنبه در نشستی در سورات گفته است که "رویدادهای غم انگیزی در افغانستان رخ می‌دهد، اما هند این را تعیین کرده نمی‌تواند که در افغانستان چه رخ می‌دهد، افغان‌ها باید این را برگزینند که در افغانستان چه باید شود."

به گفتۀ وی، این را باید افغان‌ها معلوم کنند که در کشورشان چه جریان دارد.

وزیر خارجۀ هند افزوده است که حکومت هند هر آن چیزی را که در مورد افغانستان انجام داده می‌تواند این است که در شرایط دشوار با افغان‌ها کمک کند.

ایس جی شنکر با اشاره به حقوق زنان ، دختران و اقلیت‌ها از تمام جهت‌هایی که در میدان سیاست قرار دارند، خواسته است، برای صلح و یک آیندۀ مصئون به شمول اقلیت‌ها برای بر آورده ساختن آرزوهای تمام مردم افغانستان مشترکاً کار کنند.

XS
SM
MD
LG