لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

گروهی از زنان: سازمان ملل به موارد نقض حقوق بشری در افغانستان رسیده‌گی کند


تصویر آٰرشیف: طالبان جریان مظاهره زنان را با فیر های هوایی مختل کردند
تصویر آٰرشیف: طالبان جریان مظاهره زنان را با فیر های هوایی مختل کردند

برخی از زنان و دختران از سازمان ملل متحد می‌خواهند که به نقض حقوق زنان در افغانستان به ‌گونۀ جدی رسیدگی کند و زمینه بازگشایی مکاتب را به روی دختران فراهم سازد.

آنان از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهند که در نشست بعدی این شورا که روز پنج‌شنبۀ آینده برگزار خواهد شد، تصمیم‌های عملی بگیرد.

ده‌ها هزار دختر در افغانستان بی صبرانه انتظار دارند که در آخرین ماه‌های سال تعلیمی هم که شده، به آنان فرصت داده شود تا به صنف‌های درسی‌شان برگردند.

یکی از این دانش آموزان که متعلم صنف دوازدهم در یکی از مکاتب شهر کابل است و نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، از جامعۀ جهانی می‎خواهد تا از هر راه ممکن حکومت طالبان را به بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم وادار سازد.

"امسال سال آخرم بود و قرار بود شهادت نامه‌ام را دریافت کنم و بروم پوهنتون و تحصیل‌ام را ادامه بدهم، ولی متاسفانه خانه‌نشین شدیم و اجازه تحصیل را نداریم و حق مکتب رفتن را نداریم. خواست من این است که یک فشاری بالای طالبان بیاورند تا به ما اجازه دهند تحصیل کنیم و آرزو و هدفی که داریم به آن برسیم."

تصویر آرشیف: دختران بی صبرانه منتظر بازگشایی مکاتب هستند
تصویر آرشیف: دختران بی صبرانه منتظر بازگشایی مکاتب هستند

در همین حال یک تن از کارمندان نهادهای عدلی و قضایی نظام جمهوری پیشین افغانستان که چند ماه پیش از سوی حکومت طالبان از وظیفه برکنار شده، می‌گوید که با اخراج از وظیفه با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو شده است.

"با بسیار مشکلات پوهنتون خواندم، لیسانس حقوق هستم، اما متاسفانه که حال در خانه بی‌سرنوشت هستم و در وضعیت بسیار بد اقتصادی به سر می‌برم."

از سوی دیگر شماری از اعضای تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان ناوقت روز یک‌شنبه در یک مکان سر بسته گردهم آمده اند و از سازمان ملل متحد خواستند که به موضوع نقض حقوق اساسی زنان بپردازند و زمینۀ آن را فراهم سازند که زنان دوباره به وظایف دولتی‌شان برگردند.

به روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت زنان افغان بحث می کند

این زنان و دختران که بیشترشان در گذشته در نهادهای مختلف دولتی کار می‌کردند، در گذشته نیز چند بار با اعتراض در روی جاده‌ها خواست‌هایشان را مطرح کردند.

این در حالی است که به تازگی رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما ) در نخستین دیدارش با مولوی عبدالکبیر، معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، از وی خواسته که فرصت آموزش را برای دختران فراهم سازند و اجازه دهند که تمامی افغان‌ها، به شمول زنان در بازسازی کشورشان سهم بگیرند.

در یک تحول دیگر قرار است وضعیت آموزش، کار و آزادی زنان در افغانستان در نشست روز پنج‌شنبۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد به بحث گرفته شود.

در این نشست شورای امنیت ۴۸۱ نماینده از نهاد‌های بین‌المللی از ۹۲ کشور جهان اشتراک می‌کنند.

امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، سیما باهوس، رئیس اجرایی امور زنان این سازمان و هیدر بار معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر از سخنرانان اصلی این نشست خواهند بود.

هیدر بار در پیامی به رادیو آزادی گفته که بخش بیشتر بحث‌های امسال متمرکز بر وضعیت زنان افغان خواهد بود و فرصتی ایجاد خواهد شد تا به کشورهای عضو سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت زنان در افغانستان معلومات داده شود و راه حل‌ها جستجو گردد.

XS
SM
MD
LG