لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

سازمان ملل: کمک های تعهد شده برای افغانستان بسنده نیست


تعدادی از افغانها که کمک های غذایی سازمان ملل متحد را دریافت کرده اند
تعدادی از افغانها که کمک های غذایی سازمان ملل متحد را دریافت کرده اند

ادارۀ هماهنگی کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می گوید کمک های بشری که در سال ۲۰۲۲ از سوی شرکای امور بشردوستانه به نزدیک ۲۵ میلیون تن در افغانستان صورت گرفته است، بسنده نیست.

به گفتۀ اوچا، مردم برای نجات یافتن به کمک های بیشتر نیاز دارند.

مردم در بخش های مختلف افغانستان از فقر و تنگدستی شکایت دارند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه آگست پارسال، سازمان ملل متحد از رکود اقتصادی افغانستان هشدار داده است.

اداره هماهنک کنندهٔ کمک های بشری سازمان ملل (اوچا)٬ به روز سه شنبه در تویتر نوشت که هنوز بودجۀ دو اعشاریه چهل و دو میلیارد دالری برای رساندن کمک های بشری در افغانستان فراهم نشده است.

در جریان یک سال گذشته تعداد بیشتری از زنان و خانواده ها به کمک های غذایی سازمان ملل و سایر نهاد های بین المللی متکی شده اند
در جریان یک سال گذشته تعداد بیشتری از زنان و خانواده ها به کمک های غذایی سازمان ملل و سایر نهاد های بین المللی متکی شده اند

اوچا برای رسیدگی به نیازمندی های بشری مردم افغانستان در سال روان میلادی خواهان کمک چهار میلیارد و چهارصد میلیون دالری از جامعۀ جهانی شد.

اما به گفته این نهاد، تا هنوز تنها حدود یک میلیارد و نُه صد میلیون دالر دریافت کرده است.

سازمان ملل برای رسیده گی به بحران غذایی در افغانستان خواهان چهارملیارد و چهارصد ملیون دالر شده است

مردم در تماس با رادیو آزادی از بخش های مختلف افغانستان از دریافت نکردن کمک ها شاکی استند.

مردم از جامعۀ جهانی کمک می طلبند.

مانند این زن که نخواسته است نامش افشا شود:

"وضعیت اقتصادی من خیلی خراب است. به جای این که فرزندم را به آموزش بفرستم، به کار می فرستم. برایش می گویم یک چیزی برای سیر شدن شکم ما شود. کرایۀ خانه ما حاصل شود. از جامعۀ جهانی می خواهم که کمک ما کند."


در این حال، کمیتۀ سویدن که از فعالیتش در افغانستان در هفتۀ روان چهل سال گذشت، از تلاش برای گسترش فعالیت هایش برای حمایت اقتصادی از روستا نشینان خبر می دهد.

سید محسن هاشمی، رئیس برنامه های این اداره به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"فراهم کردن فرصت های اقتصادی برای روستانشینان، قرضه دهی به آن ها، قرضه دهی بدون سود به معلولان و ظرفیت سازی برای روستانشینان تا آن ها بتوانند از منابع خود برای رشد اقتصاد شان کار گیرند."

اوچا به تازگی در تویتر نوشت که تنها در سه سال گذشته فیصدی افغان هایی که بر اساس برآورد دچار فقر شدید در افغانستان استند، از ۴۷ درصد به ۹۷ در صد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG