لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

افغانستان در میان۱۲۱ کشور گرسنه در جهان٬ در جایگاه ۱۰۹ قرار گرفت


تعدادی از زنان فقیر در کابل
تعدادی از زنان فقیر در کابل

بر اساس درجه بندی تازه٬ همین اکنون افغانستان یکی از کشورهایی‌ست که مردم آن در وضعیت بسیار بد از نگاه دسترسی به مواد غذایی قرار دارند.

خشکسالی، بحران سیاسی و اقتصادی و فقر از دلایلی اند که افغانستان را با این وضعیت روبر کرده اند.

یکی از خانم های افغان که چهار فرزند دارد و شوهرش یک سال پیش در نتیجۀ سکته مغزی درگذشت و او اکنون تنها سرپرست خانواده اش است٬ نمونه یی از ملیون ها نفری است که در فقر و مشکلات جدی اقتصادی در ولسوالی کامه ننگرهار زنده گی می کند.

او که نمی خواهد نامش در گزارش ذکر شد می گوید سقفی برای سرپناه و غذایی برای سیر کردن شکم فرزندانش ندارند.

از او در مورد وضعیت زندگی کنونی اش پرسیدم و پاسخش این بود:

«می گذرد اما با بی‌چاره‌گی نا توانی گاهی گرسنه و گاهی مرده. اکنون هم به هدیره (شوهرم) رفته بودم. می‌خواستم در راه برگشت از آن‌جا با پولی که دارم برنج بیاورم. من جز الله کسی را ندارم.»

در نتیجه افزایش بحران و کاهش کمک های بین المللی٬ صف افراد فقیر و بیکار در افغانستان طولانی تر شده است
در نتیجه افزایش بحران و کاهش کمک های بین المللی٬ صف افراد فقیر و بیکار در افغانستان طولانی تر شده است

این داستان تنها یک خانواده در میان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در افغانستان است که به گفته سازمان ملل متحد با گرسنگی روبرو هستند.

به تازه‌گی افغانستان در درجه بندی شاخص جهانی گرسنگی در بین ۱۲۱ کشور در جایگاه ۱۰۹ قرار گرفته است.

افغانستان در سال ۲۰۲۲ به دلیل خشکسالی، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر شدید و افزایش بهای مواد خوراکی و سوخت با پی‌آمدهای بدی روبرو است.

بربنیاد این گزارش که روز جمعه پخش شد، افغانستان یکی از کشورهایی است که مردم آن با بدترین وضعیت غذایی روبرو هستند.

بر اساس این گزارش، اگرچه افغانستان تنها کشور در منطقه است که بسیاری از مردم آن چیزی برای خوردن ندارند، اما پیش از افغانستان ۱۲ کشور دیگر بیشتر آن‌ در آفریقا وجود دارند که وضعیت آنان چندین برابر از افغانستان بدتر است.

بر اساس این گزارش، افغانستان در سال ۲۰۲۲ به دلیل خشکسالی، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر شدید و افزایش بهای مواد خوراکی و سوخت در سطح بین المللی با پی‌آمدهای بدی روبرو است.

این گزارش همچنین نشان دهنده این نگرانی است که جنگ در اوکراین وضعیت را بدتر کرده و ممکن است در سال های آینده بهای مواد خوراکی و سوخت را افزایش دهد.

ذبیح الله مجاهد
ذبیح الله مجاهد

اما مقام های طالبان نمی پذیرند که کمبود مواد غذایی باعث بد تر شدن وضعیت زنده گی افغانها شده است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گویند که وضعیت در حال بهتر شدن است.

«وضعیت افغانستان بسیار بهتر از قبل است. در مقایسه با زمانی که دنیا این‌جا بود، اقتصاد بود، نیروهای شان این‌جا بودند. وضعیت فعلی بهتر از گذشته است.»

مجاهد همچنین می‌گوید که برای بهبود وصعبت اقتصادی و غذایی افغان ها تلاش می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد برنامه توسعه‌یی سازمان ملل متحد، افغانستان با وضعیت بد اقتصادی روبرو است که کمک های بشردوستانه به تنهایی نمی تواند مشکلات آن را حل کند.

(UNDP) در یکی از گزارش‌هایش که روز چهارشنبه ۵ اکتبر منتشر شد، اعلام کرد که از اگست ۲۰۲۱، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر با سطح بالا و جدی کمبود مواد غذایی مواجه هستند که نسبت به سه سال گذشته این رقم دو برابر بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG