لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

تام ویست: امریکا برای تعامل با طالبان٬ به میانجیگری هیچ کشوری نیاز ندارد


 تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان
تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان

تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان می گوید که امریکا برای تعامل با طالبان، به میانجیگری هیچ کشوری دیگر نیاز ندارد.

او اخیراً در مصاحبه ای با بخش اردوی صدای امریکا گفته که به طور منظم با طالبان در تماس است و سایر همکارانش و مقامات امریکایی نیز با طالبان در تماس هستند.

آقای وست روی گفتگوی های مستقیم امریکا با طالبان تاکید کرده گفته که فکر نمی کند در این زمینه به کشور ثالث نیاز باشد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که برخی از تحلیلگران به نفوذ پاکستان بر مقامات طالبان در افغانستان اشاره می کنند. تام وست حدود دو هفته پیش به پاکستان رفته بود.

او در این مصاحبه گفت که برای بیش از دو روز در مورد منافع مشترک در افغانستان با مقامات نظامی و ملکی پاکستان گفتگو کرده است.

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در نتیجه حمله یک طیاره بدون سرنشین در کابل کشته شد
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در نتیجه حمله یک طیاره بدون سرنشین در کابل کشته شد

آقای وست با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در کابل، باری دیگر بالای طالبان انتقاد کرد و انها را به نقض توافقنامه دوحه با پناه دادن به رهبر شبکۀ القاعده متهم کرد.

براساس توافقنامۀ که در سال ۲۰۲۰ میلادی بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در دوحه امضا شد، طالبان تعهد کرده اند که به تروریستان، در افغانستان پناهگاه امن نخواهند داد.

تام ویست: موقف طالبان در داخل و خارج از افغانستان بهبود نخواهد یافت، مگر اینکه به دختران افغان اجازۀ آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها را بدهند

تام وست با اشاره به اینکه پس از این رویداد، برای اولین بار دو هفته پیش مقامات امریکایی و نمایندگان طالبان در شهر دوحه دیدار مستقیم داشتند، گفت که به نظر او آنها در مسیر "اعتمادسازی با طالبان" هستند و در حال حاضر منافع ملی اصلی امریکا اینست که افغانستان به مخفیگاه تروریستان تبدیل نشود و در این زمینه "مذاکرات عملی" با طالبان جریان دارد.

تام وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان در این مصاحبه با صدای امریکا، با ابراز نگرانی در مورد وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان در افغانستان گفت که در جریان هر سفر به افغانستان، این موضوع را مطرح کرده است.

تام وست افزود که موقف طالبان در داخل و خارج از افغانستان بهبود نخواهد یافت، مگر اینکه به بیش از یک میلیون دختر افغان اجازۀ آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها را بدهند، زیرا این یک حق اساسی دختران است.

آقای وست، احتمال تلاش های مشترک امریکا و طالبان را در جنگ با داعش در افغانستان، رد کرده، گفت که فکر نمی کند طالبان و ایالات متحده بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. به گفته او، بر اساس توافقنامۀ دوحه، طالبان متعهد هستند که اطمینان حاصل کنند که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجۀ ایالات متحدۀ امریکا و یا متحدانش نخواهد شد

XS
SM
MD
LG