لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

تعدادی از افغان‌ها در ترکیه در دیدار با نمایندهٔ ویژه امریکا به شکل گیری دیالوگ ملی تاکید کردند


تصویر آرشیف: یکی از دیدار های توماس ویست نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان با تعدادی از افغانهای ساکن در ترکیه
تصویر آرشیف: یکی از دیدار های توماس ویست نمایندهٔ ویژه امریکا برای افغانستان با تعدادی از افغانهای ساکن در ترکیه

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می گوید که گروهی از افغانها خواستار ایجاد دیالوگ ملی در مورد آینده افغانستان شده اند.

تام ویست به روز دوشنبه در صفحه توییتر خود نوشت که با شماری از افغانها از جمله داکتران، مقامهای وزارتهای پیشین افغانستان و رهبران سیاسی در شهر انقره ترکیه دیدار کرده است.

ویست افزوده که نگرانیها در مورد حمله به هزارهها و تلفات به گفته او غم انگیز جوانان و زنان، نبود فضا برای خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان را شنیده است.

ثریا پیکان استاد پیشین پوهنتون کابل در دیدار با ویست حضور داشته. او به رادیو آزادی در مورد این دیدار و بحث ها٬ بیشتر گفت:

" محور نشست، متمرکز به دیالوگ ملی به خاطر حل قضیه افغانستان بود. اینکه چگونه دیالوگ ملی شکل بگیرد و افغانهای که در خارج از افغانستان برخی نهادها را ساخته اند یا انجمن ها، جامعه مدنی و یا احزاب متعدد، آنها بتوانند که زیر یک چتر با یک دیالوگ نشست کنند و از این طریق حل بحران افغانستان روی دست گرفته شود."

ثریا پیکان
ثریا پیکان

ویست سخنان قبلی اش را تکرار کرده که هیچ کشوری نباید از افغانستان تهدید شود، به شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش و رفتن به مکتب داده شود و برای پاسخ به بحران بشری فعلی، رسیده گی فوری صورت گیرد.

تام ویست: هیچ کشوری نباید از افغانستان تهدید شود، به شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش و رفتن به مکتب داده شود

طالبان بارها اطمینان داده اند که هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نخواهد شد. اما در چند ماه گذشته گزارش شد که حمله های راکتی از خاک افغانستان به سمت ازبیکستان و تاجیکستان صورت گرفت. داعش مسئولیت حمله به سمت تاجیکستان را پذیرفت.

ویست هفته گذشته با مقامهای پاکستانی در اسلام آباد گفتگو کرد. سپس او به دوحه رفت و هیئت اداره استخبارات مرکزی امریکا، سی آی، ای را در دیدار با مقامهای طالبان همراهی کرد.

دیدار تام ویست با حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان
دیدار تام ویست با حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان

برخی از رسانه های امریکایی گزارش میدهند که هیئت امریکایی به ریاست دیوید کوهن معاون سی آی ای با هیئت طالبان به ریاست عبدالحق وثیق رئیس عمومی استخبارات آنها روز شنبه دیدار کرد.

اما هنوز جزئیات بیشتر داده نشده که دو جانب مشخصاً در باره کدام مسائل بحث کرده اند.

به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده، در سی و یکم ماه جولای در حملۀ طیارۀ بی سرنشین امریکا در کابل، گفتگو میان ایالات متحده و طالبان متوقف شده بود.

از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از یک سال می گذرد. اما هنوز هیچ کشوری تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشاخته. جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان شرط های را از جمله ایجاد حکومت فراگیر و رعایت حقوق بشر به شمول حقوق زنان٬ مطرح کرده است .

XS
SM
MD
LG