لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

اردوی اوکراین مناطق وسیعی را در جنوب خرسون از قوای روسیه پس گرفته است


سربازان اوکراینی سوار بر یک تانک در خط مقدم نبرد
سربازان اوکراینی سوار بر یک تانک در خط مقدم نبرد

دفتر رئیس جمهور اوکرائين ولودیمیر زلینسکی می گوید ۸۸ محل مسکونی را در منطقه جنوبی خرسون و ۵۵۱ محل مسکونی را در منطقه شمالی خارکیف از اشغال روسیه آزاد کرده اند.

به گفته مقامات اوکرائین عملیات جوابی قوای اوکرائين در منطقه خرسون در حال پیشرفت است .

کیریلو تیمو شینکو معاون دفتر رئیس جمهور اوکرائين در صفحه تلگرام خود در مورد نتائیج این عملیات جزئيات را در میان گذاشته است.

این عملیات جوابی قوای اوکرائين چند هفته قبل به مسیر خرسون و بعد بسمت خارکییف آغاز شد.

رئیس جمهور اوکرائين زلینسکی شب گذشته در یک پیام ویدیوئی گفت که نیرو های اردوی اوکرائين در گرفتن اسلحه و مهمات روسیه در خرسون از خود مهارت نشان داده اند.

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

قوای اوکرائینی تلاش میکنند که در شرق اوکرائین قوای روسیه را به عقب نشینی به آنسوی دریای دنیپر مجبور بسازند.

نظر به گزارشها در ساحل غربی دنیپر که خرسون در آنجا موقعیت دارد امور اکمالاتی و استحکامی قوای روسیه با موانع رو به رو شده است.

سخنگوی قوای عملیاتی اوکرائين در جنوب این کشور٬ نتالیا هومین یوک٬ گفته که قوای اوکرائين در خرسون پل انتونیفسکی را بر دریای دنیپر هدف قرار داده اند.

قوای اوکرائینی تلاش میکنند که در شرق اوکرائین قوای روسیه را به عقب نشینی به آنسوی دریای دنیپر مجبور بسازند.

به گفته او این حمله در جریان شب وقتی که قیودات برگشت و گذار جاری بود صورت گرفته است. مقامات تعین شده توسط روسیه در اینجا می گویند که محدودیت گشت و گذار را برای جلوگیری از تلفات ملکی اعلان کرده اند. نتالیا به تلویزیون اوکرائین گفته که آنها بر ملکی ها و محل های مسکونی حمله نمی کنند.

حملات اوکرائین سبب شده است که پل انتونیفسکی از کار باز مانده و مقامات روسیه مجبور شده اند برای اکمالات و جابجا کردن افراد ملکی از پلهای موقتی و راه های دیگر استفاده کنند.

لوئید آستین وزیر دفاع ایالات متحده
لوئید آستین وزیر دفاع ایالات متحده

در همین حال وزرای دفاع امریکا و روسیه لوئید آستین و سرگی شویگو به روز جمعه در تماس تلفونی در مورد وضیعت اوکرائین صحبت کردند .

برید جنرال بت ریدر سخنگوی وزارت دفاع امریکا می گوید هدف صحبت این بود که بین دو طرف راه تماس باز نگهداشته شود.

به گفته این وزارت وزیر دفاع امریکا بعدا با همتای اوکرائينی خود اولکسی ریزنیکوف هم صحبت کرد تا در مورد تعهدات امریکا در برابر اوکرائین تاکید نماید.

XS
SM
MD
LG