لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

یونیسف: تعداد زیادی از اطفال در افغانستان با تهدید ابتلا به بیماری پولیو مواجه اند


تصویر آرشیف: برنامهٔ تطبیق واکسین پولیو در ولایت جوزجان در شمال افغانستان
تصویر آرشیف: برنامهٔ تطبیق واکسین پولیو در ولایت جوزجان در شمال افغانستان

مسئولان برنامۀ پولیوی صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، کودکان زیادی در افغانستان با خطر ابتلا به بیماری پولیو مواجه هستند.

مسئولان برنامۀ واکسین پولیو صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد "یونسیف" می‌گویند، با آن که واقعات پولیو نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته، اما حالا هم بییشتر کودکان با تهدید جدی بیماری پولیو روبه‌رو هستند.

داکتر کمال شاه، مسئول بخش رسانه‌های این برنامه روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت:

"امسال از ۲۴ اکتوبر، روز جهانی پولیو در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که درحال حاضر بیشتر کودکان با تهدید این بیماری روبه‌رو هستند. افغانستان در میان دو کشور جهان است که پولیو کودکان در آن را به گونۀ دایمی فلج می‌کند. نگرانی بزرگ در برابر پولیو، کودکان بازمانده از واکسین می‌باشند که در جریان کمپاین به دلایل نامعلوم از واکسین باز مانده اند. بی بهره ماندن از واکسین هم برای خودشان و هم برای جامعه یک تهدید بزرگ است."

داکتر کمال شاه می‌گوید که مبارزه در برابر بیماری پولیو باید همین گونه ادامه یابد تا آمار این بیماری در افغانستان به صفر برسد.

یکی از اطفال مبتلا به پولیو یا فلج اطفال در افغانستان
یکی از اطفال مبتلا به پولیو یا فلج اطفال در افغانستان

این درحالیست که سازمان صحی جهان از پیشرفت‌ها در مبارزه با بیماری پولیو در افغانستان خبرداده است.

بخش افغانستان این سازمان روز یک‌شنبه در صفحۀ توییترخود نوشته است که حالا افغانستان نسبت به هر زمان دیگری به از بین رفتن کامل پولیو نزدیک شده است.

در سال جاری تنها ۲ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده که سال پیش ۴ مورد بود.

در حال حاضر واقعات مثبت پولیو تنها در افغانستان و پاکستان ثبت شده است. در سال جاری تنها ۲ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده که سال پیش ۴ مورد بود.

به همین گونه در سال ۲۰۲۱ در پاکستان تنها یک واقعۀ مثبت ثبت شده بود که به اساس گزارش سازمان صحی جهان این رقم امسال به ۲۰ واقعه افزایش یافته است.


در همین حال وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که آنان بخاطر از بین بردن پولیو در یک سال گذشته کمپاین‌هایی را راه اندازی کرده اند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"ما در طول یک سال نزدیک به ۸ کمپاین را راه اندازی کردیم که از این میان شش کمپاین ملی و دو کمپاین دیگر فرعی بود، چند ولایت مشخص شده بود، هرچند واقعات پولیو نسبت به گذشته کاهش یافته، اما تلاش‌ها بر این است که این واقعات به صفر برسد."

تلاش کردیم که با اعضای خانوادۀ دو کودک مبتلا به این بیماری در پکتیکا و کنر صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

پولیو یک نوع بیماری ساری است که بر سیستم عصبی بدن اطفال تاثیر گذاشته و سبب فلج ها می‌شود.

این بیماری از طریق غذای آلوده، آب، مواد غایطۀ فرد مبتلا و استحمام فرد مبتلا در دندهای آب به دیگران سرایت می کند.

XS
SM
MD
LG