لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسان خود را به اوکراین می‌فرستد


تصویر آرشیف: یکی از تاسیسات اتمی اوکراین
تصویر آرشیف: یکی از تاسیسات اتمی اوکراین

آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به درخواست اوکراین گفته که در حال آماده سازی بازرسان خود به دو سایت هسته ای اوکراین است.

این در حالیست که دیمیتری کولیبا وزیر خارجه اوکراین از این آژانس دعوت کرد تا بگونه فوری بازرسان خود را به تاسیسات صلح آمیز اتمی در اوکراین بفرستد و در مورد ادعای روسیه تحقیق کند.

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه در گفتگوی تلیفونی اخیرش با همتایان خود در کشورهای ناتو این ادعا را مطرح کرده که براساس آن کیف گویا درصدد استفاده از یک بمب میکروبی علیه نیروهای روسی است.

بمب میکروبی یا کثیف، یک اسلحه متعارف است که دارای شعاع رادیو اکتیف یا مواد کیمیاوی یا بیولوژی می باشد.

رافایل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی
رافایل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی

رافایل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه تاکید کرده که هر دو سایت هسته ای اوکراین تحت نظارت این سازمان قرار دارند و بازرسان این آژانس بگونه متواتر از آنها بازدید می کنند.

فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده امریکا ادعای روسیه را در مورد انکشاف بمب میکروبی از سوی اوکراین را رد کردند.

او افزوده که آژانس بین المللی انرژی اتمی از اظهارات روسیه در مورد ادعای فعالیت در دو سایت هسته ای اوکراین آگاه است و تاکید کرده که هر دو سایت تحت بررسی این آژانس قرار دارد که یکی آنها ماه پیش مورد بازدید قرار گرفت که در آن به گفته گروسی فعالیت یا مواد هسته ای پیدا نشد.

فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده امریکا هم در بیانیه مشترک این ادعای روسیه را در مورد انکشاف بمب میکروبی از سوی اوکراین را رد کردند.

اما دیمیری پسکوف سخنگوی کرملین به روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که امتناع واشنگتن از توجه به هوشدار روسیه در مورد تهدید انکشاف بمب میکروبی از سوی اوکراین، غیرقابل فبول است.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو اتهامات مکرر مسکو را ارزیابی کرده و گفته که این ادعای روسیه را رد می کند.

او در ۲۴ اکتوبر در تویترش نوشت که متحدان ناتو این ادعا را رد می کنند و روسیه نباید از آن به عنوان بهانه ای برای تشدید تنش در اوکراین استفاده کند.

استولتنبرگ گفته که ناتو در حمایت خود از اوکراین ثابت قدم می ماند.

ادعای مسکو مبنی بر این که اوکراین می تواند از یک بمب میکروبی علیه نیروهای روسی استفاده کند این نگرانی را ایجاد کرده که روسیه ممکن از این بهانه برای مقصر دانستن کیف استفاده کرده و دست به یک عمل مشابه بزند.

ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که واشنگتن هیچ نشانه ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای را ندیده اما گفته که اگر روسیه از بمب میکروبی یا هر سلاح هسته ای دیگر در اوکراین استفاده کند٬ عواقبی برای روسیه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG