لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

محصلان معترض در بدخشان: طالبان اعتراض ما را با شلاق سرکوب کردند


محصلان دختر پوهنتون بدخشان که به بهانه نپوشیدن برقع اجازه ورود به پوهنتون را نیافتند.
محصلان دختر پوهنتون بدخشان که به بهانه نپوشیدن برقع اجازه ورود به پوهنتون را نیافتند.

دانشجویان دختر پوهنتون بدخشان که در اعتراض به ممنوعیت ورودشان به این پوهنتون اعتراض کرده بودند می‌گویند، از سوی افراد طالبان مورد خشونت فزیکی قرار گرفتند.

در یکی از ویدیوهایی که دانشحویان معترض به رادیو آزادی فرستاده اند، دیده می‌شود که افراد طالبان با ضربات شلاق، دانشحویان دختر را از دروازۀ پوهنتون می‌رانند.

شماری از دانشجویان معترض می‌گویند، قصه از جایی شروع شد که افراد ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان و نگهبانان پوهنتون بدخشان که از سوی طالبان گماشته شدند، صبح امروز یکشنبه مانع داخل شدن آنان به پوهنتون شدند.

دانشجویان دختر پوهنتون بدخشان: از سوی افراد طالبان لت و کوب شدیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:54 0:00

این دانشجویان ادعا دارند که دلیل ممانعت افراد طالبان این بوده که دانشجویان دختر برقع نپوشیده بودند.

یک محصل پوهنتون بدخشان: بخاطری که ما ماسک داشتیم و چرا برقع نپوشیدیم اجازه نمی‌دادند، وقتی مقاومت کردیم بالای ما دست بلند کردند با سلاح زدند ما را با قنداق و همراه شلاق زدند

دو تن از این دانشجویان معترض که نمی‌خواهند نظر به آنچه مشکلات امنیتی عنوان می‌کنند از آنان در این گزارش نام ببریم به رادیو آزادی گفتند: "امروز زمانی‌که ما داخل دانشگاه می‌شدیم اجازه ورود به دانشگاه را ندادند محتسبین امر به معروف بودند و همچنان گاردهای دانشگاه بخاطری که ما ماسک داشتیم و چرا برقع نپوشیدیم اجازه نمی‌دادند، وقتی مقاومت کردیم بالای ما دست بلند کردند با سلاح زدند ما را با قنداق و همراه شلاق زدند که تقریباً تعدادی دخترا زخمی شده بودند و ضعف کرده افتاده بودند."

"ما دست نکشیدیم با لت و کوب کردن آنان و با پا فشاری که داشتیم داخل دانشگاه شدیم و به دروس خودمان رفتیم."

در ویدیوهایی که به رادیو آزادی فرستاده شده، دیده می‌شود که این دختران دانشجوی معترض حجاب‌های بلند به تن دارند و برای پوشانیدن چهره‌های شان نیز ماسک پوشیده اند.

شیرمحمد، رئیس اداره امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در بدخشان اما می‌گوید، این عملکرد کار آنان نه بلکه کمیته ارشاد پوهنتون بدخشان بوده است:
"دلیلی که دروازه بسته شده و دختران تظاهرات کردند عملکرد کمیته خود دانشگاه و پوهنتون بدخشان بوده البته ما بعد از اینکه تظاهرات را خبر شدیم برای توصیه و آگاهی‌دهی دو تن از محتسبین خود را آنجا روان کردیم و همچنین آمر محتسبین مرکز را روان کردیم تا اینکه برای آنان توصیه کنند از تظاهرات از خشونت دست بردارند و مشکلی که از طرف دانشگاه پیدا شده باشد یا از طرف کس دیگر پیدا شده باشد او را حل بکنند."

رادیو آزادی خواست دیدگاه مسئولان پوهنتون بدخشان را نیز در این مورد داشته باشد اما آنها دستیاب نشدند.

لت و کوب معترضان در حکومت طالبان تازگی ندارد، پیش از این نیز زنان معترض در کابل ادعاها کرده بودند که افراد طالبان آنان را مورد لت و کوب قرار داده اند و ویدیوهای خشونت با آنان در شبکه‌های اجتماعی نیز به نشر رسیده است.

اما سخنگویان حکومت طالبان همواره ادعایی لت‌وکوب معترضان را رد کرده اند.

پیش از این در یکی از پوهنتون‌های کابل نیز افراد طالبان به دانشجویان دختر به دلیل رنگ چادرهای شان اجازۀ ورود به پوهنتون را به آنان نداده بود.

اما یکی از موردهایی که همواره به زنان و دختران در حکومت طالبان چالش برانگیز شده، این است که حکومت طالبان تعریف مشخصی از حجاب زنان ارائه نکرده است.

اجباری شدن حجاب، ممنوعیت سفر بدون محرم در مسافه‌های طولانی، بسته شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم و ممنوعیت کار زنان در بیشتر اداره‌های دولتی از محدودیت‌هایی اند که طالبان در بیش از یک سال حاکمیت‌شان بر زنان و دختران وضع کرده اند.

این محدودیت‌ها همواره با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG