لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

افزایش کمپاین پشتیبانی از زنان افغان در شبکه‌های اجتماعی؛ 'با زنان افغان بیایستید'


آرشیف، یک زن معترض افغان و شماری از طالبان مسلح
آرشیف، یک زن معترض افغان و شماری از طالبان مسلح

یک کمپاین مجازی زیر عنوان "با زنان افغان بیایستید" به تازه‌گی در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده‌است.

هشتگ "با زنان افغان بیایستید" اخیراً در رسانه‌های اجتماعی به ویژه در تویتر زیاد استفاده شده و برخی خارجی‌ها این هشتگ را به روی دستان خود نوشته و سپس تصاویر آن را منتشر کرده‌اند.

تمنا صدیقی، فعال حقوق زنان افغان و عضو گروه زنان معترض گفت که این کمپاین مجازی می‌تواند در هر جای دنیا گسترش یابد و توجۀ بین‌المللی را به وضعیت زنان افغان جلب کند.

خانم صدیقی افزود: "این می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد، زیرا متأسفانه اعتراض‌های حضوری زنان در افغانستان به گونه ظالمانه سرکوب شد، بهترین راه برای جلب توجه رسانه‌های بین المللی و جامعه جهانی همین است."

خانم صدیقی گفت که جامعۀ جهانی طالبان را زیر فشار قرار خواهد داد تا به زنان افغان حقوق بدهند و با آنان تعامل کنند.

این کمپاین در هفتۀ اخیر در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در تویتر شدت گرفته و برخی از مردان و زنان خارجی نیز در دستان خود نوشته اند "با زنان افغان بیایستید".

این کمپاین شش ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان راه اندازی شده، اما بیشتر زنان هنوز اجازۀ کار را ندارند و دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم هم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند.

در همین حال توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان گفته که طالبان باید به حقوق زنان احترام بگذارند.

توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان
توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان

او در تازه‌ترین سخنان خود با اشاره به آموزش زنان و دختران گفته است: "در حال حاضر، اظهارات کافی نیست. ما می‌خواهیم پس از نوروز وضعیت را بررسی کنیم، اما یک بار دیگر دیدیم که جامعه بین‌المللی واقعاً آماده کمک به بخش آموزش است و در آخر آن‌چه باید بگویم. در مورد آموزش و پرورش. من معتقدم که طالبان در پاسخ به فشارهای بین‌المللی فیصله خواهند کرد که زنان و دختران را در همه سطوح شریک کنند. من فکر می‌کنم که این یک خواست واقعی افغان‌ها و یک حق اولیه انسانی است که ما از سراسر کشور می‌شنویم."

تام ویست می‌گوید، او نگران است که طالبان نگرانی‌های جامعۀ جهانی در بارۀ زنان افغان را درک نمی‌کنند.

این در حالی‌ست که اخیراً شماری از زنان معترض افغان برای بدست آوردن حقوق خود در جاده‌های کابل تظاهرات کردند که بر بنیاد ادعاهای مطرح شده، شماری از آنان از سوی طالبان بازداشت شدند که برخی‌هایشان دوباره آزاد شدند.

پیش از این حکومت طالبان گفته بود که به حقوق زنان پایبند است و به مرور زمان، تمام حقوق زنان در چهارچوب قوانین اسلامی تأمین خواهد شد، چیزی‌که جامعۀ جهانی بر اجرایی شدن آن در عمل تأکید دارد.

XS
SM
MD
LG