لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

روزنامه فایننشیل تایمز: قیمت مواد مخدر در افغانستان پنجاه درصد افزایش یافته است


تصویر آرشیف: بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان

روزنامهٔ اندیپندنت

  • روزنامه بریتانوی اندیپندنت در شماره تازه خود یک کلیپ ویدیویی و مطلبی را به نشر رسانده است که نشان می دهد یک طالب مسلح دختران محصل معترض را در ولایت بدخشان با شلاق میزند.

این ویدیو در زمانی ثبت شده است که تعدادی از محصلین پوهنتون بدخشان بدون پوشیدن بُرقه میخواستند به صنوف خود حاضر شوند٬ اما طالبان مانع داخل شدن آنان به پوهنتون گردیدند.

روزنامه در ادامه مطلب نوشته است که نقیب الله قاضی زاده رئیس پو هنتون ولایت بدخشان نیز تایید کرده است که طالب مسلح٬ دختران محصل را لت و کوب کرده بود.


اندیپندنت در آغاز مطلب به اعتراضات زنان و دخترانی نیز اشاره کرده است که هفته گذشته در کابل در مخالفت با مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران٬ در برابر تعدادی از مکاتب در برخی از نقاط شهر کابل تجمع کرده بودند. روزنامه نوشته است که طالبان از ۱۵ اگست سال گذشته به این طرف فضای آموزش و کار را به زنان و دختران در أفغانستان محدود ساخته اند.

روزنامه فایننشیل تایمز

  • در این حال روزنامه فایننشیل تایمز به کار و بار مواد مخدر در افغانستان توجه کرده است. این روزنامه با اتکا به تازه ترین معلومات نوشته است که منع کشت٬ تولید و قاچاق مواد مخدر از سوی طالبان در افغانستان٬ قیمت مواد مخدر را افزایش داده است.


روزنامه در ادامه نوشته است که شواهد اندکی در زمینه منع تولید مواد مخدر در أفغانستان دیده میشود.
فایننشیل تایمز با استناد به ارقام موسسه بریتانوی « السیس» نوشته است٬ پس از ماه اپریل امسال که طالبان کشت کوکنار را منع کردند٬ در قیمت تریاک پنجاه درصد افزایش به عمل آمده و در عین حال قیمت میتامفیتامین که به نام تابلیت های کریستال نیز معروف است٬ نیز افزایش یافته است.

این معلومات با استفاده از تصاویری که توسط ستلایت تهیه شده ٬ فراهم گردیده است.
روزنامه در ادامه نوشته است که طالبان در جریان بیست سال مقاومت مسلحانه٬ از عواید قاچاق مواد مخدر سود می بردند و حالا که کشت و تولید مواد مخدر را منع کرده اند٬ قیمت ها افزایش یافته است.


به باور نویسنده٬ افغانستان هنوز هم در صدر کشور های تولید کننده مواد مخدر در جهان شناخته میشود و این کشور در این أواخر به تولید کریستال نیز رو آورده است.


این روزنامه به نقل از کارشناسان افزوده است به نظر نمی رسد که طالبان فرمان منع تولید مواد مخدر را به صورت کامل عملی کرده باشند٬ اما به عقیده کارشناسان٬ قیمت مواد مخدر به دلیل خوف از کاهش مواد مخدر در بازار ها و احتمال تطبیق کامل منع تولید تریاک٬ افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG