لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

وزارت صحت عامه: کار ساخت مرکز پنجهزار بستر تداوی معتادان در کابل رو به اتمام است


تصویر آرشیف: مسوولین صحی یکی از مراکز تداوی معتادان در کابل در حال بررسی اشیای یکی از معتادان
تصویر آرشیف: مسوولین صحی یکی از مراکز تداوی معتادان در کابل در حال بررسی اشیای یکی از معتادان

کار ساخت مرکز پنجهزار بستر تداوی معتادان در کابل در ماه جوزای امسال آغاز شد و حال حکومت طالبان از پایان یافتن کار اعمار آن تا چند روز آینده خبر میدهد.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان میگوید، این مرکز به منظور تداوی، حمایت و حفاظت از معتادان ساخته شده و هر معتاد پس از تداوی پانزده روزه، برای (۴۵) روز شامل کورس آموزش حرفه خواهد شد تا پس از برگشت به جامعه شامل کار شود.

داکتر شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت که تشکیل کارمندان این مرکز تا حال تکمیل نشده، اما نهادهای مختلف حکومتی در آن شامل اند.

" تقریباً هشتاد و پنج در صد کارهایش تمام شده و با بودجه امارت اسلامی ساخته میشود. معتادینی که به اینجا آورده میشوند (۴۵) روز و یا چیزی بیشتر از آن نگهداری خواهند شد. هدف ما این است که پس از تداوی پانزده روزه، برای آنان آموزشهای حرفوي داده شود و در کنار وزارت صحت عامه، اداره های دیگر نیز در این مرکز فعالیت خواهند داشت."

به اساس معیارهای پذیرفته شده جهانی در بخش تداوی معتادان و پالیسی ملی کاهش تقاضا به مواد مخدرِ حکومت جمهوری مخلوع افغانستان، مدت تداوی داخل بستر یک معتاد (۴۵) روز است، اما با توجه به زیانهای صحی که استفاده از مواد مخدر به معتاد وارد کرده، وی باید تا بیشتر از یک سال مورد حمایت صحی و اجتماعی قرار گیرد.

در ماه های اخیر حکومت طالبان در مرکز و برخی از ولایات شماری از معتادان مواد مخدر را به هدف دور نگهداشتن آنان از مواد مخدر به زندان ها افگنده بود
در ماه های اخیر حکومت طالبان در مرکز و برخی از ولایات شماری از معتادان مواد مخدر را به هدف دور نگهداشتن آنان از مواد مخدر به زندان ها افگنده بود

متخصصان تداوی اعتیاد تجمع پنجهزار معتاد در یک محل را خلاف تمامی معیارهای صحی میدانند و به نظر آنان، با توجه به پیچیدهگی روند تداوی اعتیاد، تداوی معتاد در پانزده روز و آماده ساختن وی به فراگیری آموزشهای حرفه خلاف معیارهای صحی و ناممکن است.

داکتر ارشاد منصور متخصص تداوی معتادان میگوید، با توجه به شرایط کنونی مالی و اقتصادی و خارج شدن صدها فرد متخصص و مسلکی از افغانستان، فعالیت این مرکز نتایج قناعت بخش و معیاری را در پی نخواهد داشت.

قرار است پس از تکمیل کار این مرکز٬ برای افراد معتاد به مدت ۴۵ روز آموزش های حرفه ای نیز داده شود

" تداوی معتاد به مواد مخدر یکی از پیچیده ترین روندهای تداوی در سطح جهان است و در آن به کار مشترک افراد مسلکی نیاز است، وقتی یک فرد برای سالها از مواد مخدر استفاده میکند، در دماغ وی تغیرات عمیق به وجود می آید، شخصیت، توانایی و ظرفیت های ذهنی وی شدیداً محدود میشوند. در چنین حالاتی قبل از آن که برای وی آموزشهای حرفوي داده شود، باید ظرفیتهای وی ارزیابی و آماده ساخته شود، آماده ساختن وی تنها کار افراد مسلکی و آموزش دیده است."

حکومت طالبان در حالی از پیشرفت در کار ساخت این مرکز حمایت و حفاظت از معتادان خبر میدهد که در جریان یک سال حاکمیت آنان، از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، بیش از (۴۰) مرکز آن به دلیل نبود امکانات مالی و تخنیکی فعالیتهای شان را متوقف کرده اند.

در همین حال خدمات داخل بستر در مراکز فعال نیز به کمتر از نصف کاهش یافته و کارمندان اکثریت این مراکز شش ماه شده که معاش دریافته نکرده اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG