لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

امریکا: طالبان باید اعتماد جهان را بدست آورند


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا می‌گوید که پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل، حالا طالبان باید اعتماد جهان را بدست آورند و این کار را تنها از طریق عملکرد خود کرده می‌توانند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا روز گذشته به رسانه‌ها گفت که طالبان با پناه دادن به رهبر شبکه القاعده در کابل، از توافقنامۀ دوحه و تعهدی که در مورد مصونیت خاک افغانستان با جهان کرده بود، تخطی کرده است.

به گفتۀ ند پرایس، آنها واضح ساخته اند که امریکا و متحدین جهانی‌اش به طالبان این اجازه را نمی‌دهند که افغانستان را یک بار دیگر به پناه‌گاه امن دهشت افگنان مبدل کنند و برای آنها و همکاران بین‌المللی‌شان تهدید ایجاد کند.

در کنار این سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا حقوق بشری افغان‌ها، زنان و دختران واقلیت‌های قومی و مذهبی را قابل نگرانی دانسته است: "هر بار که ما با طالبان دخیل شده ایم، در این سلسله اخیراً تام وست با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کرد، نیازمندی‌های مصونیت حقوق بشری را مطرح کرده ایم. این مهم نیست که ما با طالبان هرگونه روابط داریم، بلکه یک امر ضروری است از همه مهم‌تر تعهدی است که طالبان با مردم خود به گونۀ آشکارا و به تکرار کرده اند، آنها گفته اند که به حقوق جهانی و آزادی افغان‌ها احترام می‌کنند و اجازه می‌دهند و هر حق بنیادی و جهانی که باشد آنرا عملی می‌کنند."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این را نیز تأکید می‌کند که رئیس جمهور امریکا به گونۀ آشکارا گفته است که آنها بخاطر از بین بردن تهدیدات و هرگونه نگرانی در افغانستان توانایی خود را حفظ می‌کنند.

ما از سخنگویان طالبان در مورد اظهارات تازۀ وزارت خارجۀ امریکا و در کنار آن در مورد عملی کردن به تعهدات‌شان با افغان‌ها پرسیدیم، اما پاسخ ندادند.

وزارت خارجۀ امریکا در حالی خواهان عملی شدن تعهدات طالبان با جهان و اصلاحات در عملکرد شان شده است که گزارش‌های از آغاز روند مذاکرات جدید میان دو طرف منتشر شده است. چیزی که طالبان آن را رد کرده و ایالات متحده امریکا هم تا هنوز روی آن تبصره نکرده است.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز گذشته این را نیز گفت که آنها به روابط و تعامل‌شان با طالبان ادامه می‌دهند و تام وست با نمایندگان این گروه در مورد منافع امریکا به شمول مبارزه با دهشت افگنی، گفت‌وگوهای مفیدی انجام داده است.

امریکا در حالی روی مصونیت حقوق بشری در افغانستان و عملی کردن تعهدات طالبان تأکید می‌کند که هنوز هم شماری از افغان‌ها طالبان را برای خود تهدید جدی دانسته و تلاش دارند که افغانستان را ترک کنند.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ امریکا هم در مورد بیرون ساختن افغان‌ها تعهد کشورش را تکرار کرده و می‌گوید که برای انتقال و جابه‌جایی کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند سهولت‌ها را فراهم می‌کند.

آرشیف - روند تخلیه از میدان هوایی کابل
آرشیف - روند تخلیه از میدان هوایی کابل

وزارت خارجۀ امریکا در حالی این تعهد را تکرار می‌کند که به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال در دوحه، بربنیاد گزارش‌ها قطر از امریکا خواسته است که روند تخلیه را تا ختم این مسابقات به تأخیر اندازد.

امریکا گفته که هر گونه تأخیر احتمالی را در نظر خواهند گرفت، اما برای رسیدن به هدف برای گزینه‌های بدیل آماده است.

در سروی در مورد وب‌سایت رادیو آزادی شرکت کنید.

XS
SM
MD
LG