لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

توماس نیکلاسن: طالبان بدانند که دروازه‌های فرصت در حال بسته شدن اند


آرشیف - دیدار توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت خارجه طالبان
آرشیف - دیدار توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت خارجه طالبان

توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان تحمل جامعۀ جهانی را برا ی این کشور یک فرصت می‌داند و به گفته او، اگر از این فرصت استفاده نشود، زمانی زیادی ادامه نخواهد یافت.

اتحادیه اروپا روز گذشته در صفحۀ رسمی خود جزئیات سفر آقای نیکلاسن و اظهارات او را منتشر کرده که در کابل به خبرنگاران بیان کرده بود.

وضعیت بشری در افغانستان، حقوق بشر، ایجاد حکومت همه‌شمول و مبارزه با دهشت‌افگنی نکته‌های بنیادی اند که دیپلمات‌های بلند پایۀ اتحادیۀ اروپا در جریان سفر دو روزه‌شان به افغانستان روی آن تبصره کرده اند.

توماس نیکلاسن می‌گوید، طالبان باید برای دختران و زنان اجازۀ آموزش و کار را بدهند، مکاتب را باز کنند و به شمول اقلیت‌ها حقوق تمام افغان‌ها را مصون سازند.

نماینده ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان وضعیت بشری را نیز نگران کننده خوانده و افزوده است که تنها کمک‌های بشری نیازمندی‌ها را برآورده ساخته نمی‌تواند و این کمک‌ها کافی هم نیست.

آقای نیکلاسن به محدودیت‌های وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به رهبران طالبان اشاره کرده است که انتقال پول نقد به افغانستان را دشوار کرده است.

مبارزه با دهشت افگنی و ایجاد حکومت همه‌شمول، دو خواست مهم دیگری است که اتحادیه اروپا از طالبان دارد.

اما آقای نیکلاسن انتقاد می‌کند که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در افغانستان، نشان دهندۀ نقض تعهد انجام شده از سوی طالبان در بخش مبارزه با دهشت افگنی است.

اما وی می‌افزاید که جلوگیری حملات از خاک افغانستان به کشورهای دیگر، نه تنها این که یک بخش از توافق انجام شده میان امریکا و طالبان است، بلکه تعهد انجام شده با جامعۀ جهانی نیز است که باید عملی شود.

نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان این را نیز می‌خواهد که طالبان اجازه بدهند تا یک حکومت همه‌شمول به میان آید.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است و آنها بیشتر از هر روز دیگر برای حل مشکلات کار می‌کنند: "تمام کارهای انجام شده است که ما به آن نیاز داریم، روابط ما در بخش سیاسی با بیشتر کشورها خوب است، اما متاسفانه برخی از کشورها در پیوند به اهداف‌شان بعضی خواست‌ها را دارند، موقف ما روشن است اگر کسی با افغانستان به عنوان یک کشور مستقل خواهان تعامل است ما آماده استیم."

اما آقای مجاهد این را نگفت که کدام کشورها و چه خواست‌هایی از آنها دارند.

وی در حالی از داشتن روابط خوب با بیشتر کشورها یادآوری می‌کند که با گذشت بیش از یک سال هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

در کنار این، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان هشدار داده که موضوع صبر داشتن نیاز است، اما به گفتۀ او، مقام‌های کنونی باید بدانند که وقت کم است و دروازه‌های فرصت در حال بسته شدن هستند.

XS
SM
MD
LG