لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

نگرانی‌ها از جذب سربازان افغان به جنگ اوکراین؛ امریکا: این سربازان چانس آمدن به امریکا را دارند


تصویر آرشیف: تعدادی از کوماندو های اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: تعدادی از کوماندو های اردوی پیشین افغانستان

به دنبال پخش گزارشها در مورد استخدام شماری از نیروهای کوماندوی افغان از سوی روسیه برای جنگیدن در اوکراین، وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که این افغانها از مسیرهای مختلف می توانند خود را به ایالات متحده برسانند.

برای نخستین بار مجلۀ امریکایی فارن پالیسی در ماه آکتوبر گزارش داد که روسیه در حال استخدام نیروهای کماندوی پیشین جمهوری مخلوع افغانستان است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در سی و یکم ماه آکتوبر به نقل از سه جنرال پیشین افغانستان گزارش داد که نیروهای ویژۀ افغانِ آموزش دیده از سوی امریکا که در کنار نیروهای امریکایی در افغانستان جنگیده بودند و پس از خروج این نیروها از افغانستان، به ایران فرار کردند، در حال استخدام شدن از سوی اردوی روسیه برای جنگیدن در اوکراین استند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که او نیز از این گزارشها آگاه است، اما نمی تواند آن را تایید کند.

اما پرایس افزود، پنهان نیست که کرملین برای جستجوی افراد مناسب برای جنگیدن و در واقع مردن در اوکراین به گونۀ وسیع تلاش می کند.

او در نشست خبری روز دوشنبه در واشنگتن در این مورد بیشتر گفت:

"آنچه را که من به شما گفته می توانم اینست که مسیر هایی برای افغانها وجود دارد تا به ایالات متحده سفر کنند و آن جا را خانه بنامند. یقیناً هدف برنامۀ اس آی وی افغان هایی است که در جریان مأموریت ۲۰ سالۀ نظامی در افغانستان، شریک و همکار حکومت ایالات متحده بوده اند. اما همچنان برنامۀ پی – یک وجود دارد، تحت برنامۀ پذیرش مهاجرت ایالات متحده که افراد ممکن است با ارجاعات مناسب واجد شرایط سفر به ایالات متحده باشند."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

اما روشن نیست که کماندوهای افغان در ایران چگونه خواهند توانست که به برنامه های مسافرتی به امریکا دسترسی یابند.

به اساس گزارش ها، تخمین زده می شود که بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نیروی ویژه افغان در طول تقریبا دو دهه در کنارامریکایی ها در افغانستان جنگیدند و تنها چند صد افسر با خروج ایالات متحده از آن کشور به بیرون منتقل شدند.

به کوماندوهای افغان پیشنهاد معاش پانزده صد دالر در ماه و وعدۀ پناهگاه امن به خودشان و خانواده های شان داده شده است

مایکل مولروی، افسر بازنشسته اداره استخبارات مرکزی امریکا، سی آی ای، که در افغانستان خدمت کرده به اسوشیتدپرس گفته که « این افراد را برطبق وعده بیرون نکردیم، و اکنون پیامدهای ناگوارش را مشاهده می کنیم.»

اما اسوشیتدپرس گفته که بسیاری از کماندوهای افغان مستقیماً برای اردوی ایالات متحده کار نمی کردند، از آن رو آنها واجد شرایط دریافت ویزای ویژه ایالات متحده نبودند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، جنرالان پیشین افغان گفته اند که روسها می خواهند هزاران کماندوی ویژۀ پیشین افغانستان را در واحد خارجی جلب و جذب کنند. در گزارش آمده که وزارت دفاع روسیه به تقاضای اسوشیتد پرس برای تبصره در این مورد پاسخ نداده است.

تصویر آرشیف: کوماندو های اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: کوماندو های اردوی پیشین افغانستان

در گزارش به نقل از جنرالان آمده است که کوماندوهای افغان پیشنهاد معاش پانزده صد دالر در ماه و وعدۀ پناهگاه امن به خودشان و خانواده های شان را دریافت کرده اند تا از اخراجشان به افغانستان جلوگیری شود، جایی که بر اساس گزارش بسیاری ها فکر می کنند به دست طالبان کشته خواهند شد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، تنها در جریان سه ماه پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، با وصف وعدۀ عفو عمومی از سوی طالبان، بیش از صد سرباز اردوی ملی، مأموران استخبارات و پولیس نظام مخلوع کشته یا ناپدید شدند.

به تازگی، جنرال عبدالرووف ارغندیوال رییس دفتر وزارت دفاع نظام مخلوع و قومندان پيشین قول اردوی ظفر نیز در صحبت با رادیو آزادی اقدام روسیه برای استخدام نیروهای ویژۀ اردوی پیشین افغانستان را تایید کرد.

"بر اساس معلوماتی که دو هفته قبل از سوی همسنگران ما که به کشورهای مثل ایران و پاکستان مهاجر شدند، دریافت کردم، روسها از طریق شرکت امنیتی «واگنر» و همکاری کشور میزبان که اکثریت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در آن جا استند و متاسفانه برخی از افغان هایی که قبلاً به روسیه و ایران مهاجر شده اند، در هماهنگی با این سه جریان، تلاش دارند که به خصوص نیروهای ویژه و کماندو و بعدش اردو و امنیت ملی را جلب و جذب کنند و انتقال بدهند به روسیه و از آنها در جنگ اوکراین استفاده کنند."

در گزارش ماه آگست حزب جمهوریخواه ایالات متحده هشدار داده شده بود که این خطر وجود دارد که کماندوهای افغان آموزش دیده از سوی نیروهای بحری ایالات متحده و نظامیان ویژۀ اردوی آن کشور ممکن است معلومات در مورد تکتیک های ایالات متحده را به گروه دولت اسلامی، ایران یا روسیه بدهند، یا هم برای آنها بجنگند.

روشن نیست که چه تعداد عضو نیروهای ویژۀ افغانِ فراری به ایران از سوی روسیه جذب شده اند، اما خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از یک کماندو نوشته است که حدود چهارصد کوماندو در مورد پیشنهاد استخدام از جانب روسیه غور می کنند.

او گفته است که بسیاری از کماندوها مانند خودش از احتمال برگشتانده شدن از ایران به افغانستان بیم دارند و بر امریکا بخاطر ترک کردنشان خشمگین اند.

این در حالی است که مقامات غربی می گویند که روسیه در جنگ اوکراین با مشکلات زیاد مواجه است و نیروهای اوکراینی بیشتر مناطقی را که مسکو در هشت ماه گذشته تصرف کرده بود، پس گرفته اند.

XS
SM
MD
LG