لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

ملل متحد: ۷۹ درصد خانواده‌ها در افغانستان برای زمستان مواد سوخت ندارند


آرشیف - افراد نیازمند در کابل برای دریافت کمک صف بسته اند
آرشیف - افراد نیازمند در کابل برای دریافت کمک صف بسته اند

عبدالله که در شهر کابل با کراچی دستی‌اش کار می‌کند می‌گوید، زمستان از راه می‌رسد، اما او توان مالی برای خرید مواد سوخت ندارد: "زمستان رسید در خانه مواد سوخت نداریم، چوب هم خریده نمی‌توانیم، قیمت مواد خوراکی هم بلند رفته، با کراچی دستی ۳۰ افغانی پیدا می‌کنم که هیچ چیزی نمی‌شود."

بیشتر باشندگان کابل مانند عبدالله نگران تهیه مواد سوخت هستند، زیرا زمستان سرد کابل معروف است.

خاطره: ما توانایی نداریم که چوب سوخت بخریم

خاطره، کارمند سابق یکی از اداره‌های دولتی و باشندۀ شهر کابل است که بیشتر از یک سال می‌شود بی‌کار است.

برعلاوه‌ٔ نگرانی او از نداشتن غذای کافی، خرید مواد سوخت برای زمستان است: "هوا سرد شده می‌رود، ما توانایی نداریم که چوب سوخت بخریم، مواد سوخت بخریم، امارت اسلامی به زنان هم توجه نمی‌کند که حداقل ما برویم به کارهای ما برگردیم، حتی نمی‌توانند کنترل کنند تا قیمت مواد خوارکی و مواد سوخت کاهش پیدا کند."

این خانواده‌ها از حکومت طالبان و جامعهٔ جهانی می‌خواهند که به کمک‌های شان به افغانان در زمستان آینده ادامه دهند.

این در حالی است که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داده است که ۷۹ درصد از خانواده‌ها در زمستان‌ پیش‌رو در خانه‌های‌شان مواد سوخت ندارند.

در اعلامیه این سازمان آمده است: "در حال حاضر نزدیک به ۳،۴ میلیون افغان بی‌جا شد‌گان داخلی هستند که بیشترشان سرپناه موقتی دارند، این در حالی است که زمستان با سرعت در راه است، تلاش‌های آن‌ها برای زنده ماندن با مشکلات زیادی روربه‌رو خواهد شد."

در اعلامیه به نقل از دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته شده است که ۷۹ درصد از افغان‌ها در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که به بازسازی نیاز دارد.

در اعلامیه همچنان آمده است که زمستان آینده زیاد سرد خواهد بود و در چنین شرایطی بحران بشری در افغانستان شدیدتر خواهد شد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته است، این نهاد به منظور نجات مردم در ماه‌های سرد آینده با همکاران و دیگر اداره‌ها به خانواده‌های نیازمند کمک می‌کند.

در اعلامیه این سازمان آمده است که بستۀ کمک زمستانی آنان شامل پنج کمپل، دو ترپال ضد آب، سه تُشک و دو بشکۀ آب است که برای هر خانوادۀ توزیع می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد، اما چند روز پیش وزارت تجارت حکومت طالبان اعلام کرد که ۴۰۰ هزار تُن زغال سنگ در ۴ نقطۀ شهر کابل جابه‌جا می‌شود و هر تن آن ۹ هزار افغانی به شهریان کابل به فروش خواهد رسید.

شهریان کابل در واکنش به تصمیم حکومت طالبان گفته بودند که پرداخت ۹ هزار افغانی برای یک تُن زغال سنگ از توان آنان بالاست.

این در حالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان فقر و بیکاری در این کشور به اوجش رسیده است.

بهای مواد خوراکی هم افزایش یافته و افراد نادار زیادی توان خرید آن را ندارند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) ماه گذشته گفته بود که شمار افراد فقیر در افغانستان در ۳ سال گذشته ۹۷ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG