لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

تخریب سنگ آرامگاه احمد شاه مسعود٬ واکنش های را بر انگیخته است


تصویر آرشیف: مقبرهٔ احمد شاه مسعود در پنجشیر
تصویر آرشیف: مقبرهٔ احمد شاه مسعود در پنجشیر

نشر یک ویدیو و تصاویری از تخریب لوحه سنگ آرامگاه احمد شاه مسعود در رسانه های اجتماعی٬ واکنش های گوناگونی را بر انگیخته است.

در این ویدیو دیده می‌شود که لوحه سنگ قبر که روی آن در مورد احمد شاه مسعود نوشته شده تخریب گردیده و بر زمین انداخته شده است.

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان این بار دوم است که بخش‌هایی از آرمگاه این فرمانده جهادی در پنجشیر ویران می‌شود_ولایتی که هنوزهم در آن از درگیری‌ها با طالبان گزارش می‌شود.

پیش از این هم گزارش‌های به نشر رسیده بود که طالبان محوطۀ آرمگاه جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس پیشین کندهار را به توقف‌گاه موتر یا به گفتهٔ مردم به سرای موتر تبدیل کرده اند.

جنرال عبدالرازق نیز موضع بسیار سختی در برابر طالبان داشت و طالبان را به حمایت از پاکستان و نابودی افغانستان متهم می‌کرد، چیزی که طالبان همیشه آن را رد کرده اند.

از سخنگوی طالبان و وزارت داخله طالبان در این مورد پرسیدیم، اما به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما شماری از مقام ها و سیاسون حکومت پیشین در مورد این کار واکنش نشان داده اند.

عبدالله عبدالله، ریس پیشین شورای مصالحه ملی
عبدالله عبدالله، ریس پیشین شورای مصالحه ملی

عبدالله عبدالله، ریس پیشین شورای مصالحه ملی در صفحه فیسبوک خود این عمل نادرست خوانده و می افزاید:

این دومین بار است که سنگ مقبره احمد شاه مسعود تخریب می شود

«چنین عملی در هر شرایط، به ویژه در حال حاضر که مردم ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به همدلی و همگرائی دارند، می‌تواند روحیه ملی را خدشه دار سازد و تخم کینه و نفاق را در دل و دماغ مردم بذر کند.‌»

آقای عبدالله همچنان در روز‌های گذشته برخورد پر از خشونت طالبان را با خانم‌های معترض قابل تاسف خواند.

عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی
عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی

عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب اتحاد اسلامی در صفحه فیسبوک خود این عمل را خلاف دین و ارزش‌های انسانی خوانده و افزوده این چنین رفتار‌ها ضربه محکم به وحدت ملی است.

صلاح الدین ربانی و عطا محمد نور دو عضو حزب جمعیت اسلامی که هر کدام خود را رهبران این حزب خوانده در این مورد اظهارات تند کرده اند.

صلاح الدین ربانی این عمل را کار طالبان می‌خواند و در صفحه فیسبوک خود نوشته « اهانت مکرر به آرامگاه قهرمان ملی افغانستان، نشانه‌ی واضحِ دیگری از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و غیرخودی‌ ستیزانه‌ی گروه طالبان می‌باشد.»

صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان
صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان

عطا محمد نور در صفحه فیسبوک خود این عمل را جنگ بر ضد اقوام، زبان‌ها و هویت ملی خوانده و حکومت طالبان را به تبعیض علیه یک زبان خاص و شماری از اقوام متهم کرده است.

از حکومت طالبان در مورد این انتقاد و برخورد شان با مردم پرسیدیم، اما هیچ یک از مقام‌ها و سخنگویان حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

این در حالی است که حکومت طالبان پیش از این هم مجسمه ساخته شده روبروی پوهنزی هنر‌های زیبای پوهنتون کابل را از بین بردند.

برعلاوه در بامیان تندیس عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت را شکستانده و همچنان شماری از تصاویر رسامی شده از شخصیت های مشهور را در بعضی از ولایت ها نیز تخریب کرده اند.

XS
SM
MD
LG