لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

سازمان صحی جهان: در آستانهٔ زمستان٬ ارائهٔ خدمات صحی برای افغان‌ها سرعت یافته است


تصویر آرشیف: تعدادی از معلولین در ولایت کندهار
تصویر آرشیف: تعدادی از معلولین در ولایت کندهار

سازمان صحی جهان یا (دبلیو ایچ او) می گوید، ارائهٔ خدمات ضروری مراقبت های صحی به مردم افغانستان را تسریع می بخشد. چون که بسیاری مردم در این کشور آسیب پذیر اند و زمستان نزدیک است.

این سازمان در گزارش ماه اکتوبر خود در باره وضعیت صحی اضطراری در افغانستان گفته است که از آغاز سال جاری به این سو، بیش از ۳۲ هزار افغان از خانه های شان بیجا شده اند.

در گزارش آمده که وضعیت امنیتی ناپایدار و شیوع امراض ساری مختلف مانند اسهال حاد، سرخکان، تب دینگی، مَلاریا و کووید-۱۹ نیز بر مردمان از قبل آسیب دیده در این کشور تأثیر گذاشته است.

سازمان صحی جهان افزوده است که در ماه گذشته (اکتوبر) موارد تب دینگی افزایش یافته و ۴۶۸ مورد مشکوک تازه آن در ولایت های ننگرهار ، لغمان و کابل ثبت شده و بیش از ۲ هزار مورد بیماری سرخکان نیز گزارش شده است.

در گزارش سازمان صحی جهان همچنان آمده که با توجه به شرایط زندگی مردم و سیستم صحی نامناسب، افزایش بیماری های تنفسی ساری را در موسم زمستان باید انتظار داشت.

به کمک سازمان ملل متحد از قبل کلینیک های سیار صحی در مناطق زلزله زده ولایات جنوبشرق افغانستان فعال گردیده است.
به کمک سازمان ملل متحد از قبل کلینیک های سیار صحی در مناطق زلزله زده ولایات جنوبشرق افغانستان فعال گردیده است.

سازمان صحی جهان به سلسله تلاش های خود می گوید، در برابر بیماری های که قابل جلوگیری اند، در سراسر کشور از طریق برنامه های واکسیناسیون کمک می کند.

سازمان صحی جهان: برای مراکز صحی تاکنون ۳۸۵ کارمند صحی را آموزش داده که ۱۴۱ تن آنها زنان اند.

گفته شده است که برای تسریع روند خدمات٬ بیش از صد تن مدیران به هدف رهبری کمپاین های واکسین را برای ۳۴ ولایت آموزش داده و همچنان در ماه اکتوبر به ۱۵۶هزار نفر واکسین ضد کوید ۱۹ تطبیق شده است.

این سازمان همچنان می گوید که برای مراکز صحی خود تاکنون ۳۸۵ کارمند صحی را آموزش داده که ۱۴۱ تن آنها زنان اند.

سازمان صحی جهان در کنار برخی اقداماتی دیگر از آمادگی برای زمستان هم خبر داده است.

به گفتهٔ این سازمان، شرکای آنها از صندوق کمک های بشر دوستانه افغانستان برای فعالیت های نجات بخش در زمستان بیش از ۱۰ میلیون دالر را، اختصاص دادند.

با این تخصیص قرار است به ۱.۱ میلیون نفر در ۲۶ ولایت افغانستان کمک دریافت کنند.

درهمین حال گفته شده است که ۳۶۹ تُن کیت کمک های اضطراری صحی به تمامی نقاط افغانستان فرستاده شده تا در ایام زمستان که اگر راه های بسته شوند و مشکل در انتقال مواد به میان آید، جریان ارائهٔ خدمات صحی مختل نشود.

XS
SM
MD
LG