لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

  نشریهٔ ایست ایشیا فورم: گروه های ضد پاکستان در افغانستان فعالیت آزاد دارند


تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که مناطق مرزی افغانستان و پاکستان فعال اند.
تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که مناطق مرزی افغانستان و پاکستان فعال اند.

نشریه ایست ایشیا فورم

  • نشریه ایست ایشیا فورم مقاله ای را در باره روابط طالبان و پاکستان به نشر رسانده است.

در بخشی از مقالۀ این نشریۀ آنلاین آسترالیایی می خوانیم که پاکستان از جامعه بین المللی به شمول ایالات متحدهٔ امریکا خواسته است تا با طالبان مناسبات همه جانبه برقرار کند.

اما کلود راکی سیتس نویسنده مقاله نشریه ایست ایشیا فورم گفته که تمایل حقیقی اسلام آباد مشخص نیست.زیرا، گروه های دهشت افگن ضد پاکستان در افغانستان آزاد اند و روابط میان اسلام آباد و کابل چندان خوب به نطر نمی رسد.

کلود راکی سیتس در پوهنتون ملی آسترالیا استاد است.

او در ادامه مقاله خود در نشریه ایست ایشیا فورم به سفر ماه سپتمبر بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان به امریکا اشاره کرده و گفته که بوتو در این سفر به تکرار به طرفداری از تحکیم روابط همه جانبه با طالبان استدلال کرد.

وزیر خارجه پاکستان گفت که بدون کمک، اقتصاد افغانستان سقوط می کند و در نتیجه آن ، وضعیت زنان هم از این بدتر شده و بحران بشری به میان می آید.

شهباز شریف صدر اعظم پاکستان، در جریان سفر ۲۳ م ماه سپتمبر خود به امریکا به هدف اشتراک در اجلاس اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد، هم سخنان مشابهی را بیان کرده بود.

شهبار شریف گفته بود، اگر به عوض انزوا ،با طالبان مناسبات تأمین شود و حمایت اقتصادی صورت گیرد، نتیجه اش مثبت خواهد بود.

اما به باور نویسندهٔ مقاله ای ایست ایشیا فورم، پاکستان احتمالا برای بهبود روابط خود با افغانستان این گونه سخن می گوید.

کلود راکی سیتس در دفاع از نوشته خود می گوید، روابط کامل دیپلوماتیک میان دو کشور تاکنون تأمین نشده و از چندین ماه به این سو، مقام های دو کشور با هم ملاقات نکرده اند.

کلیرنس جابز

  • نشریه امریکایی به نام کلیرنس جابز مقاله ای را زیر این عنوان منتشر کرده است: «در نشست استماعیه مجلس نمایندگان امریکا در باره افغانستان روی چه مسایل بحث می شود.»


در این مقاله می خوانیم که پس از انتخابات روز سه شنبه امریکا ، به نظر می رسد که مجلس نمایندگان ایالات متحده ممکن است، برگزاری جلسه استماعیه دیگری را در مورد افغانستان تقاضا کند.

مجلس سنای امریکا پیش از این در سال ۲۰۲۱ جلسه ای در باره افغانستان برگزار کرده بود. اما با تغییر روسای دو مجلس یا نمایندگان، مسایل بحث سیاستمداران نیز تغییر می کند.

این نشریه می افزاید که اگر مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا شود، از پیش گفته بود که در مورد خروج نیروها از افغانستان تحقیق می کند.

XS
SM
MD
LG