لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

روسیه: حکومت طالبان باید همه ‌شمول و فراگیر باشد


ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان از کشورهای منطقه خواسته تا در مورد چگونگی تعامل با طالبان وارد گفتگو شوند.

ضمیر کابلوف پس از برگزاری چهارمین نشست "فارمت مسکو" به خبرنگاران دیروز (۲۵ عقرب) در روسیه گفت که باید حکومت طالبان همه شمول و فراگیر باشد:
"طالبان با مخالفت تاکید می‌کنند که حکومت‌شان همه شمول است. ما با این موافق نیستیم. در این وضعیت، برای کشورهای کلیدی در منطقه مهم است تا جمع شوند و گفت‌وگو کنند که چگونه پیش روند. ما گروگان کدام کشور یا مقامی نیستیم."

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بیش از پانزده ماه از حکومت طالبان می‌گذرد و اینکه هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته.

پیش از برگزاری نشست مسکو، حکومت طالبان گفته بود که بدون حضور شان، این نشست کامل نخواهد بود.

گروه ضد طالبان موسوم به جبهه مقاومت ملی نشست مسکو در مورد افغانستان را فرصتی برای دیپلماسی منطقه‌‌ای دانسته است.

در اعلامیۀ این گروه آمده که آینده‌ افغانستان باید توسط مردم افغانستان و با همکاری شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تعیین شود.

کابلوف: بدون شک همه توافق دارند که حکومت همه شمول و فرا قومی در اینکشور تشکیل شود.

در نشست دیروز، نماینده‌های چین، ترکیه، هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرغزستان، ایران و پاکستان دعوت شده بودند.

اشتراک کننده‌ها به این توافق رسیدند که هماهنگی و تلاش‌های منطقه‌یی برای گفتگو‌ها میان افغان‌ها و ثبات و امنیت در منطقه افزایش یابد.

کابلوف گفت که باید در حکومت اینکشور، تمامی جوانب سهم داشته باشند: "همه ما وضعیت افغانستان را مشابه یکدیگر می‌بینیم. بدون شک همه توافق دارند که حکومت همه شمول و فرا قومی در اینکشور تشکیل شود. پرسش این است که چگونه می‌توان به آن دست یافت؟"

پیش از این روسیه سه نشست را در سال‌های پسین در مورد افغانستان میزبانی کرده است.

پس از حاکمیت دوباره در افغانستان، نماینده‌های حکومت طالبان در نشستی که در مسکو برگزار شده بود، دعوت شدند. پیش از بازگشت به قدرت هم در نشست‌های مشابه در مسکو، نماینده‌های طالبان اشتراک کرده بودند.

روسیه در گذشته با طالبان تعامل داشت و به تازگی طالبان از خرید نفت، گاز و گندم از آنکشور خبر دادند.

روسیه از معدود کشور‌های هم بود که سفارتش را در کابل باز نگهداشته بود‌‌ تا آنکه حدود دو و نیم ماه پیش، حملۀ در نزدیک بخش قونسلی آن رخ داد.

در مسایل حقوق بشری در افغانستان، روسیه مانند کشورهای غربی تا هنوز به صراحت از طالبان انتقاد نکرده اما همواره بر ایجاد حکومت فراگیر در اینکشور تاکید کرده است.

اینسو کشور‌های غربی هر گونه تعامل با طالبان را مشروط بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان، مبدل نشدن اینکشور به تهدید بین‌المللی و همچنان ایجاد حکومت همه شمول دانسته اند.

XS
SM
MD
LG