لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

طالبان: پاکستان به مریضداران و افغانهای که به دیدن اقارب‌شان میروند اجازه ورد دهد


آرشیف - یک مرد افغان که مادر مریض خود را به پشتش انتقال می‌دهد در مرز میان افغانستان و پاکستان
آرشیف - یک مرد افغان که مادر مریض خود را به پشتش انتقال می‌دهد در مرز میان افغانستان و پاکستان

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان در دیدار با عبیدالرحمن نظامانی شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل، از اسلام آباد خواسته تا به افغان‌های که به هدف درمان یا دیدن اقارب‌شان به آنکشور می‌روند، اجازه ورود دهد.

گذرگاه چمن – سپین بولدک روز یکشنبه (۲۱ عقرب) پس از آن بسته شد که درگیری در آنجا صورت گرفت و در نتیجه یک سرباز پاکستانی کشته شد و دو تن دیگر‌شان زخم برداشتند.

پیش از این عبدالحمید زهری معاون کمیشنری پاکستان در منطقه چمن گفته بود، این گذرگاه تا هنگامی بسته خواهد ماند که قاتل سرباز پاکستانی به آنها سپرده شود.

طالبان روز سه‌شنبه از گماشتن یک هیئت به منظور بررسی قضیه خبر دادند اما نتیجه کار این هیئت تا هنوز معلوم نیست.

در گفتگو با مولوی کبیر، شارژدافیر سفارت پاکستان دیروز تعهد سپرد که در این مورد همکاری می‌کند و هر گونه تلاش ممکن را برای تقویت روابط پاکستان با افغانستان به اجرا می‌گذارد.

نظامانی افزود که کشورش به ایجاد سهولت ویزه برای سیاسیون و تاجران افغان متعهد است.

معاون رئیس الوزرای طالبان از شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل هم خواسته تا کشورش برای تلاشی زنان در مرز ها، کارمندان زن را بگمارد.

هفته گذشته مقام‌های پاکستانی تایید کردند که یک کارمند اداره ملی تحقیقاتی آنکشور، یک زن افغان را به گونه غیر اخلاقی مورد آزار و اذیت قرار داده است.

یک پناهجوی افغان به نام حمدالله، در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده، از حکومت طالبان خواسته تا حداقل در مورد زنانی که در زندان‌های کراچی بسر می‌برند، رسیدگی کند: "پیام من به طالبان همین است که تلاش کنند تا این زنان از زندان‌ها آزاد شوند."

یک پناهجوی دیگر افغان که خواسته نامش بنابر دلایل امنیتی گرفته نشود، در پیامی به رادیو آزادی گفته که پناهجویان افغان با تصمیم پاکستان در مورد خروج و یا زندانی کردن نگرانی دارند:

"در برخی جا‌ها پولیس مردم را ایستاده و آزار و اذیت می‌کنند و می‌گویند که مدت اقامت تان پوره شده و باید از پاکستان بیرون شوید. برای مریضداران هم که حتی اسناد دارند، مشکلاتی وجود دارد. همین‌ها در واقع نگران کننده است."

شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل، یکشنبه با خلیل الرحمن حقانی سرپرست وزارت امور مهاجران حکومت طالبان دیدار کرد و تعهد سپرد که در بخش حل مشکلات پناهجویان افغان در کشورش همکاری می‌کند

XS
SM
MD
LG