لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

زنان در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان، چه قدر حق ابراز نظر و نقد دارند؟


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، (یوناما) می گوید که حقوق ظریفه یعقوبی و دیگر فعالان باید احترام شود و دلایل ادامۀ بازداشت شان علنی گردد.

بر اساس گزارش ها، خانم یعقوبی که یکی از بنیانگذاران «جنبش زنان افغانستان برای برابری» است و فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، پروین سادات، سه فعال دیگر زن در حدود دوهفتۀ اخیر از سوی طالبان در کابل بازداشت شده اند.

همکاران خانم یعقوبی به رادیو آزادی گفته اند که ده ها زن در دوازدهم ماه عقرب در محفل اعلام رسمی موجودیت «جنبش زنان افغانستان برای برابری» در منطقۀ دشت برچی گردهم آمده بودند که به گفته اش طالبان وارد شدند، خانم یعقوبی و چهار مرد حاضر در نشست را با خود بردند.

بر اساس گزارش ها، پوپلزی و بانو یوسف هم یکی پی دیگر در غرب کابل به گونۀ جداگانه بازداشت شده اند.

یوناما ناوقت دیشب در تویتر نوشت که در تلاش دسترسی به زنان بازداشت شده است و تمامی بازداشت شدگان باید اجازه یابند تا با خانواده ها و مشاور حقوقی شان در تماس شوند.

زنان در افغانستان می گویند که در جریان پانزده ماه اخیر، هدف اصلی شان عدالتخواهی بوده، اما به گفتۀ آن ها پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، صدای عدالتخواهی شان با تهدید و ارعاب خاموش ساخته شده است.

با وصف سپری شدن کم و بیش دو هفته از پخش خبر ها در مورد بازداشت چهار زن، مقامات حکومت طالبان در مورد ادعای بازداشت آن ها خاموشی اختیار کرده اند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان چند روز پیش گفت، شماری از فعالان حقوق زن تلاش می‌کنند که بر ضد حکومت مظاهره کنند و جهانیان را بی‌باور سازند.

زنان در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان، چه قدر حق ابراز نظر و نقد دارند؟

ما در برنامۀ «شکست سکوت» به روز پنجشنبه بیست و ششم ماه عقرب در همین مورد بحث کرده ایم.

مهمانان:

پروین توفان، فعال جامعۀ مدنی و مدافع حقوق زن

معصومه حسینی، فعال حقوق زن

سلسله احمدی، فعال جامعۀ مدنی

بی بی خوری روفی، عضو انجمن اجتماعی زنان شهر کابل

میزبان: ژکفر احمدی

please wait

No media source currently available

0:00 0:26:10 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG