لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

یک مقام دیدبان حقوق بشر: طالبان جنایات خود را زیر نام دین پنهان می‌کنند


افراد طالبان با فیر های هوایی در پی متفرق کردن زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف
افراد طالبان با فیر های هوایی در پی متفرق کردن زنان معترض در کابل. عکس از آرشیف

شریفه همراه از اینکه طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان هر روز محدودیت‌های بیشتری بر زنان وضع می‌کنند و حقوق آنان را نقض می‌کنند، ناراض است.

این بانوی میان سال که گواه وضعیت زند‌گی زنان در هر دو دور حاکمیت طالبان بوده، به این باور است که طالبان بیشتر بر حقوق زنان و دختران تاخته اند.

شریفه: طالبان از روزی که آمدند حق‌های انسانی زنان را گرفتند

او که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بیکار و خانه نشین شده، به رادیو آزادی گفت: "طالبان از روزی که آمدند حق‌های انسانی زنان را گرفتند، حق عضویت زنان در جامعه و اجتماع را گرفتند، دیگر حق زنان را گرفتند که آوازشان را از گلو خفه کردند، حق تحصیل و تعلیم زنان را گرفتند و دختران را همچنان، این حق اسلامی یک زن بود که می‌تواند یک زن تحصیل کند، تعلیم کند تا هر حدی که می‌خواند این را از پیش زنان گرفتند دیگر حق آزادی زنان را گرفتند که عبارت از لباس شان بود."

شریفه همراه در حالی به محدودیت‌های وضع شد از سوی حکومت طالبان بر زنان انتقاد می‌کند که حکومت طالبان از آموزش و کار گرفته تا ورزش، تفریح و حمام کردن زنان محدودیت وضع کرده اند.

اجباری شدن حجاب و ممنوعیت سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی از دیگر محدودیت‌های وضع شده بر زنان است.

اندرو استروهلین، مدیر بخش رسانه‌های اروپایی دیدبان حقوق بشر هم از عملکرد طالبان در برابر زنان و دختران افغان انتقاد کرده است.

در گزارش تازۀ دیدبان حقوق بشر به نقل از او آمده است، "حذف زنان از زندگی عمومی و لت و کوب خبرنگاران جهت سکوت برای طالبان کافی نبوده که رهبر این گروه فرمان عملی سازی حدود شرعی را داده است."

او همچنان طالبان را متهم کرده که جنایات خود را زیر نام دین پنهان می‌کنند.

مدیر رسانه‌های اروپایی دیدبان حقوق بشر همچنان گفته است هیچ کشور اسلامی همانند حکومت طالبان زنان و دختران را محدود نکرده و به این میزان زن ستیزی ندارند.

سحر فطرت، کارمند بخش حقوق زنان دیدبان حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت:
"علاوه بر تمام این محدودیت‌ها ما در مورد فرمان جدید رهبر طالبان شنیدیم که مبنی است بر تطبیق قوانین شریعت اسلامی و این فرمان بسیار جای نگرانی دارد به این دلیل که ما از گذشته بسیار سابقه داریم و دیدیم که طالبان چه تعریفی از تطبیق قوانین شریعت اسلامی دارند."

رادیو آزادی خواست دیدگاه تازۀ حکومت طالبان را در زمینه داشته باشد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون او تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

این واکنش‌ها در حالیست که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز یکشنبه (۲۲ عقرب) در حساب توییتری خود نوشت که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در دیدار اخیرش با شماری از قاضی‌ها گفته که آنان مکلف به تطبیق حدود و قصاص بر افرادی هستند که در دوسیه‌های شان، تمامی شرایط حد و قصاص تکمیل شده باشد.

یک طالب مسلح در حال صحبت با یکی از خانم های معترض در کابل. عکس از آرشیف
یک طالب مسلح در حال صحبت با یکی از خانم های معترض در کابل. عکس از آرشیف

اعدام علنی، سنگسار، قطع دست دزدان و شلاق زدن شامل حدود شرعی اند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان را لغو کردند و بسیاری از کارمندان دستگاه عدلی و قضایی نظام پیشین به شمول قاضی‌ها را از وظیفه برکنار کردند.

طالبان در دور اول حاکمیت‌شان نیز قوانین سختگیرانه و جاری ساختن حد شرعی را عملی کرده بودند که با انتقادهای تند جهانی نیز مواجه شده بود.

این بار اما با گذشت ۱۵ ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان هیچ کشوری در جهان حاضر نشده تا حکومت آنان را به رسمیت بشناسد که یکی از دلایل آن نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان گفته شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG