لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

رهبران فرانسه و تاجیکستان در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند


امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان
امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان

دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که امام علی رحمان، رئیس جمهور این کشور و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفونی‌شان به روز شنبه در بارۀ وضعیت کنونی افغانستان گفت‌وگو کردند.

در اعلامیه منتشر شده در وب سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان آمده است، روسای جمهور این دو کشور در کنار امنیت منطقه در مورد مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مواد مخدر گفت‌وگو کردند.

در اعلامیه همچنین آمده است که گفتگوهای دو رهبر بر وضعیت کنونی افغانستان متمرکز بوده و در مورد وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفته است.

بر اساس این اعلامیه، در این گفت‌وگوی تلفونی، رؤسای جمهور دو کشور خواستار توسعۀ سیاست‌ها و اقدامات مشترک جامعۀ جهانی در راستای صلح و ثبات در افغانستان شدند.

رؤسای جمهور فرانسه و تاجیکستان در حالی در مورد امنیت افغانستان صحبت می‌کنند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز شنبه در دیدار با شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفت که صلح و ثبات در افغانستان تنها مسئولیت افغانها نیست بلکه لازم است تا سایر کشورها نیز در این زمینه همکاری کنند.

پیش از این روز چهارشنبه هفتۀ گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی نگرانی خود را از گسترش تروریسم از افغانستان به کشورهای منطقه ابراز کرد.

پوتین گفته بود، با گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، گسترش ایدئولوژی افراط گرایی در کشورهای آسیای مرکزی و خطر فعالیت گروه‌های افراطی در منطقه را افزایش می‌دهد و به همین دلیل آنها نگران هستند.

با این حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رادیو آزادی نگرانی از تهدیدات تروریستی از سوی افغانستان را بیجا خوانده بود.

از سوی دیگر، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز اعلام کرده که معاون این سازمان در سفر خود به ازبکستان و تاجیکستان در مورد وضعیت افغانستان و ایجاد یک گروه بین‌المللی برای مذاکره با دولت موقت طالبان گفت‌وگو کرده است.

اما طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی با اشاره به نگرانی‌های منطقه و کشورهای همسایۀ افغانستان و ایجاد یک گروه جهانی از سوی سازمان ملل متحد می‌گوید، تا زمانی که رهبری طالبان نخواهد، وضعیت در افغانستان تغییر نخواهد کرد:
"اگر این گروه جهانی متشکل از خارجی‌ها و اروپایی‌ها باشد، طالبان با آنها مذاکره می‌کنند و خوشحال هم می‌شوند، اما باز مذاکره‌کنندگان سابق طالبان می‌آیند و همان حرف‌های قدیمی را می‌گویند که با ما تعامل داشته باشید و خوشحال هستند که این یک نوع تعامل است. اما تا زمانی که در داخل طالبان، یعنی کندهار تصمیمی گرفته نشود، چنین تغییری رخ نخواهد داد."

طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی
طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی

آقای فرهادی می‌افزاید که نکتۀ مهم برای جامعۀ جهانی کاهش محدودیت‌های کنونی بر زنان و دختران و اجازۀ کار و تحصیل آنهاست، اما او گفت که وزرای طالبان در کابل این توانایی را ندارند و همیشه در ملاقات‌های شان با خارجی‌ها به آنها می‌گویند منتظر باشند.

نگرانی کشورهای همسایه و منطقه در مورد افغانستان و تدابیر تامین صلح و ثبات در حالی مطرح می‌شود که طالبان در ادامۀ محدودیت‌های قبلی، روند تطبیق حدود شرعی و مجازات را در ملاء عام آغاز کرده‌اند که این عملکرد طالبان واکنش های گسترده‌‌ای را به دنبال داشته است.

این در حالی است که طالبان بارها گفته اند که از خاک افغانستان برای هیچ کسی تهدید وجود ندارد و همچنین در مورد تصمیمات خود گفته اند که این مسایل داخلی افغانستان است.

اما پس از اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری در حملۀ طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در کابل در ۳۱ جولای، کشورهای منطقه و جهان نگران فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان هستند.

از سوی دیگر جامعۀ جهانی بارها از طالبان خواسته است که به حقوق همه افغان‌ها به ویژه حقوق زنان احترام بگذارد و به آنها اجازۀ تحصیل و کار بدهد، اما باز گذشت بیش از ۱۵ ماه، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز نمی توانند به مکتب بروند، در بسیاری از اداره‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی زنان از کار منع شده اند و محدودیت‌های بسیاری بر آنها اعمال شده است.

این محدودیت‌ها واکنش‌هایی را در داخل و خارج در پی داشته، اما طالبان تا هنوز تصمیمات خود را در این مورد تغییر نداده اند.

XS
SM
MD
LG